Bol.com dit jaar toch niet naar de beurs, timing ongunstig volgens Ahold

Supermarktconcern Ahold Delhaize brengt webwinkel bol.com dit jaar toch niet naar de beurs. Eind vorig jaar kondigde het bedrijf nog aan met een beperkt aantal bol.com-aandelen naar de beurs te willen. Met de opbrengst zouden verdere investeringen in de site worden bekostigd.

Het Parool
null Beeld ANP
Beeld ANP

Volgens het moederbedrijf van Albert Heijn en bol.com zijn de omstandigheden op dit moment ongunstig voor zo’n stap. E-commercebedrijven groeien niet meer zo stormachtig als in de hoogtijdagen tijdens coronalockdowns, toen fysieke winkels gesloten waren of met andere beperkingen te maken hadden. Webshops zijn ook door de oplopende inflatie en het lage consumentenvertrouwen minder aantrekkelijke beleggingen, omdat mensen daardoor minder geneigd zijn flink te shoppen.

Ahold Delhaize zegt nu te kiezen voor een groeipad van bol.com waar minder forse investeringen voor nodig zijn. Het concern zegt opnieuw een beslissing te nemen over de toekomst van de webshop als de marktomstandigheden gunstiger zijn.

Coronacrisis

Volgens de oorspronkelijke plannen, aangekondigd tijdens een beleggersdag op 15 november 2021, zou het gaan om een minderheidsbelang van de webshop dat Ahold naar de beurs zou brengen. Topman Frans Muller liet toen weten dat Ahold Delhaize een ‘significant controlerend belang’ in bol.com wil houden.

Het moederconcern dacht toen dat bol.com, dat een jaaromzet van 5,5 miljard euro had, komende jaren fors zou kunnen groeien – zelfs verdubbelen tegen 2025 –, dit onder meer vanwege het toegenomen online winkelen door de coronacrisis. “Wij denken dat dat blijvend is,” stelde Muller toen.

In oktober 2021 annuleerde bol.com-concurrent Coolblue nog een voorgenomen beursgang, omdat de opbrengst niet zou opleveren wat de eigenaren voor ogen hadden.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden