Boete Liander voor te laat aansluiten Fastned

Opnieuw wordt stroomnetbeheerder Liander beboet, deze keer omdat het niet op tijd laadpalen van aanbieder Fastned heeft aangesloten op het stroomnet.

Een elektrische auto bij een snellaadstation van Fastned. Beeld ANP

De Amsterdamse laadpaalexploitant probeerde tevergeefs bij het netwerkbedrijf voor elkaar te krijgen dat nieuwe laadpalen van stroom zouden worden voorzien. Liander liet weten daar niet binnen de wettelijke termijn van achttien weken voor te kunnen zorgen, omdat er een schreeuwend tekort is aan technici die aansluitingen kunnen aanleggen.

Toezichthouder ACM accepteert die uitleg niet en legt Liander nu een boete op van 50.000 euro. Volgens ACM moeten netbeheerders zich altijd aan de wettelijke termijnen houden, ongeacht de omstandigheden. “Partijen moeten tijdig toegang krijgen tot het net, dat is een kerntaak van de netbeheerder. Een latere aansluiting kan leiden tot vertraging bij bijvoorbeeld bouwprojecten of bedrijfsuitbreidingen en daarmee tot schade bij de gebruikers.”

ACM heeft Liander al een aantal malen op de vingers getikt omdat het de aansluittermijn liet passeren. Zo vond de netwerkbeheerder dat het zich niet aan die termijn hoefde te houden als stroomaansluitingen moesten worden uitgebreid. Maar dat is volgens ACM onjuist.

Stroomtekort

Eerder dit jaar dwongen zowel ACM als de rechter Liander om alsnog de kassen van tomatenkwekerij Schenkeveld bij Rijsenhout in de Haarlemmermeer aan te sluiten en van stroom te voorzien. Liander is daartegen in beroep gegaan omdat het de benodigde capaciteit al had toegezegd aan zes datacenters. In een deel van de Haarlemmermeer is volgens Liander sprake van een stroomtekort.

Liander en Fastned zitten elkaar al langer in de haren. Tot vorig jaar had Liander een eigen laadpalendochter, Allego, die volgens Fastned zou worden voorgetrokken. Inmiddels heeft Liander die activiteit verkocht.

Liander gaf dit weekend in Het Parool aan voor grote problemen te staan als het in Amsterdam 40.000 tot 70.000 laadpalen moet aansluiten die nodig zijn om voor 2030 het vervoer in de stad volledig elektrisch te maken, zoals het Amsterdamse college wil.

Reactie Liander: ‘Rechtspraken en boetes geen oplossing’

Liander denkt na over vervolgstappen. “Net als de rest van Nederland hebben we te maken met een groot tekort aan technici terwijl ons werkpakket zeer snel groeit door de energietransitie en groeiende economie,” aldus ceo Ingrid Thijssen. “Dit tekort zorgt er voor dat de wachttijden voor nieuwe klanten oplopen.”

“We betreuren dat ACM daar in haar uitspraak aan voorbijgaat. Het voeren van rechtszaken en het opleggen van boetes vormt op geen enkele manier een oplossing voor dit maatschappelijke probleem.” Liander wijst er op dat de boete moet worden betaald met maatschappelijk geld.

De laadpaal is inmiddels aangesloten. Volgens Liander heeft Fastned geen financiële schade geleden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden