PlusNieuws

Bij Plus alleen nog maar biologische zuivel in het schap

Klanten van Plus kopen vanaf deze week automatisch biologische zuivel. Ze betalen hiervoor niet meer dan voor de reguliere variant.

null Beeld Getty
Beeld Getty

Door alleen nog biologische melk en yoghurt te verkopen, wil Plus de klant helpen duurzamer boodschappen te doen, zo maakt de supermarktketen met 270 winkels bekend. Zo’n duizend biologische koeien zullen jaarlijks zorgen voor ruim 7,8 miljoen liter duurzame melk. De koeien hebben volgens Plus meer ruimte, ze leven gezonder en krijgen biologisch gecertificeerd veevoer.

“We proberen elke keer een stap verder te gaan,” zegt Sepha Smit, bij Plus verantwoordelijk voor verse producten. Een van de eerste stappen was het enkel nog verkopen van bananen met Fairtrade-keurmerk in 2010. In 2012 besloot de supermarkt alleen nog maar vrije-uitloopeieren in de schappen te leggen en sinds 2020 is alle cacao in de huismerkproducten omgezet naar de Fairtrade-variant.

Deze nieuw stap is niet alleen interessant voor klanten die speciaal op zoek zijn naar biologische producten, aldus Smit. “Veel mensen kopen biologisch, soms ook per ongeluk. Ook voor deze consumenten willen we het makkelijk maken om duurzamer boodschappen te doen.”

Boeren krijgen het volle pond

Biologisch is duur, denken veel consumenten, maar die vlieger gaat in dit geval niet op. “De klanten betalen niet meer,” aldus Smit. De boeren krijgen het volle pond, maar de klanten zijn net zoveel kwijt als voor de reguliere variant. “Wij betalen de boeren een meerprijs die bij biologisch past.”

Het is volgens Smit ‘een kwestie van maanden’ voordat de omschakeling is afgerond en zes biologische melkveehouders de melk leveren. Deze week gaan de magere melk, de halfvolle melk, de volle melk en de karnemelk in literverpakking over naar biologisch. Eind juli is alle yoghurt aan de beurt en half september volgen de halve literpakken melk en karnemelk.

Geen enkele supermarktketen verkoopt alleen biologische melk in het huismerkassortiment. Biologische zuivel maakt nu een klein deel uit van het geheel, aldus Bionext. Slechts 4,5 procent van het totaal aantal liters verkochte zuivel draagt het stempel biologisch, zo blijkt uit de recentste berekeningen van onderzoeksbureau IRI uit 2019. Cijfers van Lidl en Aldi ontbreken hierin.

Jumbo presenteerde begin deze maand een nieuwe ‘zuivellijn’. Niet biologisch, maar ambachtelijk. Jumbo noemt de boeren bij naam: boer Kees, boerin Jacoline en boer Ernst. Albert Heijn kiest ook voor ‘verduurzaming van het zuivelschap’, aldus de marktleider in april, maar het wordt niet biologisch.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden