Plus

Bij deze bedrijven is Keti Koti wél een vrije dag

De roep om Keti Koti een landelijke feestdag te maken blijft vooralsnog onbeantwoord, dus neemt een aantal bedrijven het heft in eigen handen. Hun werknemers zijn op 1 juli vrij om de afschaffing van de slavernij te vieren. Zo hopen de ondernemers de maatschappij en politiek te bewegen Keti Koti tot nationale feest- en herdenkingsdag te maken.

De jaarlijkse herdenking van de afschaffing van de slavernij in het Oosterpark. Beeld Dingena Mol
De jaarlijkse herdenking van de afschaffing van de slavernij in het Oosterpark.Beeld Dingena Mol

Tony’s Chocolonely was vorig jaar het eerste bedrijf dat voor zijn ongeveer 100 medewerkers Keti Koti uitriep tot vrije dag. Dit jaar doen in ieder geval ook radiozender FunX (60) mee, creatief bureau Vandejong (15) en cosmeticabedrijf Lush (enkele honderden personeelsleden).

Bij FunX was het al beleid dat ‘feestdagen’ konden worden geruild, Pinksteren voor Keti Koti bijvoorbeeld, vertelt programmaleider Eva Hol. “Maar nu zeggen we: dit is een extra vrije dag.” De mensen die op 1 juli wel dienst hebben, krijgen een extra vakantiedag, net zoals dat geldt voor werken met feestdagen als Kerstmis en Pasen.

Op 1 juli 1863 werd de Nederlandse slavernij in Suriname en op de voormalig Nederlandse Antillen afgeschaft. FunX is samen met The Black Archives en Stichting Nederland Wordt Beter een petitie gestart om van 1 juli een nationale feest- en herdenkingsdag te maken. Bij 40.000 handtekeningen is de Tweede Kamer verplicht tot een debat. Maandagavond was de petitie meer dan 34.000 keer ondertekend.

Voorbeeld

Als een van de initiatiefnemers van de petitie kon de radiozender niet achterblijven, zegt Hol. “Daarmee willen we een voorbeeldbedrijf zijn.” FunX kiest voor een strategie met twee routes. Aan de ene kant hoopt de zender met de petitie de Tweede Kamer te verplichten tot een debat en aan de andere kant is het doel bedrijven te bewegen mee te doen en hun werknemers vrij te geven.

Bij creatief bureau Vandejong zijn de werknemers ook vrij op 1 juli. “Wij zijn sinds een aantal jaar b-corp. Dat betekent dat wij met ons werk en als bedrijf ook de wereld een beetje beter, mooier en eerlijker proberen te maken,” zegt directeur Cyril van Sterkenburg. “Een aantal jaar geleden gaven wij bijvoorbeeld jonge vaders extra verlof omdat wij vonden dat twee dagen verlof na een bevalling veel te kort was. Maar vorig jaar besloot de regering daar twee weken van te maken en dus was ons werk op dat terrein gedaan.”

Het volgende dat Vandejong wil aanpakken is Keti Koti. Het bedrijf geeft werknemers vrij op 1 juli, zolang het nog geen nationale feest- en herdenkingsdag is. “Maar dan moeten onze werknemers wel iets doen om zich te verdiepen in het slavernijverleden of om de afschaffing te vieren. Dit jaar gaan we bijvoorbeeld met zijn allen naar de slavernijtentoonstelling in het Rijksmuseum.”

Mitchell Esajas van The Black Archives juicht de beslissing van de bedrijven toe. “Het bewustzijn groeit. Het is belangrijk dat bedrijven hun werknemers de ruimte geven en een signaal geven dat ze dit ook belangrijk vinden. En dat werknemers de tijd krijgen om aan de herdenking deel te nemen zonder dat ze een vrije dag hoeven opnemen of dat er moeilijk wordt gedaan op het werk. Ik weet dat meer bedrijven hier over nadenken.”

Slavernijverleden ook nu nog zichtbaar

De bedrijven menen dat de uitwerkingen van het slavernijverleden ook nu nog zichtbaar zijn in de maatschappij. “We zien tegenwoordig nog steeds grote ongelijkheid, qua opleidingsniveau, rijkdom en kansen,” zegt Van Sterkenburg. Hol van FunX: “Denk aan racisme en ongelijkheid. Met die thema’s zijn we nog lang niet klaar en door zo’n vrije dag te organiseren erken je die thema’s ook veel meer.”

Ze zien in officieel erkende feestdagen een voorbeeld van hoe het zou moeten met Keti Koti. “Als iedereen vrij is, ontstaat er veel meer een gesprek,” zegt Hol. “Met Pinksteren vroeg ik vroeger ook aan mijn ouders wat we eigenlijk vieren. Dus zou het mooi zijn als het gesprek over slavernij ook van jongs af aan veel meer gevoerd wordt aan de keukentafel, maar ook op scholen. En kijk naar 4 en 5 mei. Het is belangrijk dat we weten: dit willen we nooit meer.”

Ook cosmeticabedrijf Lush, dat eerder campagne voerde voor een Sinterklaasfeest zonder Zwarte Piet, maakt Keti Koti tot vrije dag. ‘Wij geloven dat we de verantwoordelijkheid hebben om de wereld beter achter te laten voor de generaties na ons,’ meldt retailmanager Carmen van Leth op de website. ‘Dat betekent dat we blijven vechten tegen ongelijkheid in alle systemen waaraan we zijn verbonden: van de inkoop van onze ingrediënten tot aan de maatschappij waarbinnen we opereren.’

Esajas van The Black Archives ziet dat niet alleen bedrijven initiatief nemen. “Op steeds meer plekken zijn er officiële herdenkingen, dit jaar voor het eerst ook in Arnhem en Zwolle. En we zien dat er in de hele stad en op andere plekken Heri Heri gratis wordt uitgedeeld.”

Ook grote steden vragen om landelijke feestdag

Ook de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben de Tweede Kamer vorige week gevraagd om meer betrokkenheid bij het thema slavernijverleden. Daar hoort een landelijke feestdag op 1 juli bij, menen de vier verantwoordelijke wethouders. ‘Door te gedenken legt de samenleving verantwoordelijkheid af, maar committeert zij zich ook aan een samenleving en een toekomst waarin geen ruimte is voor racisme en kansenongelijkheid. Het zou een dag moeten zijn om te rouwen en te vieren, om naar geleerde lessen uit het verleden te kijken en naar een gedeelde toekomst.’

Vorig jaar ondersteunde een meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad met een motie al een verzoek om van Keti Koti een feestdag te maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden