Bierbrouwer Heineken heeft het lastig in Nederland

Heineken heeft het lastig in Nederland. In het afgelopen kwartaal is de hoeveelheid bier die de brouwer hier verkocht rond de 5 procent afgenomen.

Beeld Getty Images

In die periode opende aartsrivaal AB Inbev de aanval door het Amerikaanse Bud grootschalig in Nederland te introduceren, onder meer via een sponsorschap met Ajax. Ook de in vergelijking met 2018 minder goede en WK-loze zomer temperde de bierverkopen.

Wereldwijd groeiden die nog wel ruim 2 procent, tot 6420 miljoen liter, waardoor de winst van het Heinekenconcern in de eerste negen maanden van dit jaar op bijna 1,7 miljard euro uitkwam. Vooral Azië doet het goed, ook vanwege de vorig jaar gesloten bierfusie met het Chinese CR Beer.

Vanwege alle onzekerheid, zoals brexit en de Amerikaans-Chinese handelsoorlog, tempert Heineken wel zijn winstverwachting voor dit jaar. Beleggers reageerden door het aandeel Heineken bij de opening van de Amsterdamse beurs 1,7 procent lager te zetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden