Nieuws

‘Bedrijfsartsen Schiphol spreken van ‘zorgelijke’ situatie bagagemedewerkers’

Bagage- en vrachtbedrijven op Schiphol laten hun personeel te zwaar werk uitvoeren, ondanks strengere eisen van de inspectie uit 2009. Een deel van de werknemers kampt daardoor met lichamelijke klachten. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS en Nieuwsuur.

Het Parool
In 2004 verplichtte de arbeidsinspectie zogenoemde ‘tilhulpen’ in de bagagekelder om het handmatige til- en sjouwwerk deels te automatiseren, maar dit werd onvoldoende nageleefd. Beeld Robin Utrecht/anp
In 2004 verplichtte de arbeidsinspectie zogenoemde ‘tilhulpen’ in de bagagekelder om het handmatige til- en sjouwwerk deels te automatiseren, maar dit werd onvoldoende nageleefd.Beeld Robin Utrecht/anp

Uit het onderzoek blijkt tevens dat de bedrijven ‘al jaren weten’ dat het werk tot fysieke overbelasting kan leiden. Dat zou beschreven staan in interne bedrijfsstukken van de bagage-afhandelaars. Ook zou daarin staan dat het onverstandig zou zijn ‘het zware werk jaren te doen’.

Bedrijfsartsen die de NOS heeft gesproken waarschuwen dat de helft van het grondpersoneel een beroepsziekte zou kunnen krijgen als het werk op dezelfde manier uitgevoerd blijft worden. De arbeidsinspectie heeft hier de afgelopen twaalf jaar niet meer op gecontroleerd.

Tilhulpen

In 2004 verplichtte de arbeidsinspectie zogenoemde ‘tilhulpen’ in de bagagekelder om het handmatige til- en sjouwwerk deels te automatiseren. Ook werd het werken met rollenbanen in vliegtuigen verplicht, om het geknield stapelen te verplichten. Dat werk werd toen al omschreven als zeer gezondheidsbedreigend.

Bagagebedrijven blijken die verplichtingen onvoldoende te hebben nageleefd, schrijft de NOS. Vaak waren er geen rollenbanen, of ze werkten regelmatig niet.

Van de ruim dertig (oud-)bagagemedewerkers die de NOS en Nieuwsuur spraken, vertellen er zestien dat ze gezondheidsproblemen hebben gekregen door het werk. Bij negen van hen zou het gaan om blijvend letsel, zoals niet meer boven de schouders kunnen tillen of niet meer kunnen bukken. Twee bedrijfsartsen die op Schiphol werken of hebben gewerkt, spreken van een ‘zorgelijke’ situatie en honderden meldingen in de afgelopen jaren.

In een reactie erkennen de verschillende afhandelaars dat het werk van hun werknemers zwaar is en dat het merendeel nog handmatig wordt gedaan. Sommige bagage-afhandelaars wijzen naar Schiphol als verantwoordelijke voor de aanschaf en het gebruik van geautomatiseerde tilhulpen. Schiphol zegt dat de afhandelaars zelf verantwoordelijk zijn.

Tip Het Parool via WhatsApp

Heeft u een tip of opmerking voor de redactie? Stuur een bericht naar onze tiplijn.

Luister onze wekelijkse podcast Amsterdam wereldstad:

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden