Interview

Automobilisten over maximaal 100: ‘Mijn boetes gaan nu wel erg oplopen’

De maximumsnelheid op alle snelwegen gaat omlaag naar 100 kilometer per uur. Wat vinden automobilisten van de maatregel? ‘Op 130-wegen zijn de verschillen in snelheid onderling vaak groter.’

Michael Kostermans.Beeld Jakob van Vliet

Nina van den Broek (27), woont in Amsterdam, werkt voor een farmaceut.

“Natuurlijk snap ik dat we dingen moeten doen voor het milieu, maar deze maatregel zorgt echt voor enorm veel irritatie. Ik woon in Amsterdam maar ik kom uit Brabant, dus ik ga heel vaak op en neer. Met deze nieuwe maximumsnelheid overweeg ik wel om minder vaak te gaan, want dan doe ik er een stuk langer over. Met het openbaar vervoer ga ik ook zeker niet, dat vind ik echt veel te duur. Je levert daarbij in aan gemak maar betaalt het dubbele – nee bedankt.”

“Ik vind dat we in een andere hoek moeten zoeken naar verduurzaming. We zouden allemaal minder vlees moeten eten, ik zou veel liever zien dat ze de prijzen daarvan fors verhogen. Als mensen daartegen in verzet komen, heb ik nog wel een aantal documentaires die ik ze kan aanraden. Misschien ga ik in de toekomst dan vaker pas ’s avonds de weg op, als je weer 130 mag.”

Nina van den Broek.Beeld Jakob van Vliet

Michaël Kostermans (30, foto bovenin dit artikel), woont in Zandvoort, is loodgieter.

“Niet harder dan 100 is voor mij echt heel vervelend. Als loodgieter ga ik elke dag het hele land door, af en toe maak ik wel 900 kilometer op een dag. Ik rijd sowieso altijd te hard, meestal rijd ik wel 160. De boetes die ik daarbij pak zijn ingecalculeerd, maar nu zou dat wel heel erg gaan oplopen. Dit zou me echt zo wel eens 700 euro op een dag kunnen gaan kosten, omdat ik minder klanten langs kan en ook meer boetes ga krijgen.”

“Ik begrijp dat deze maatregel is genomen om onze uitstoot terug te dringen, maar waarom moet Nederland zich met z’n 17 miljoen inwoners verantwoordelijk voelen om klimaatverandering op te lossen? Want terwijl wij met z’n allen weer braaf 100 gaan rijden op dit hele kleine stukje aarde, gaan ze in Amerika en in Azië gewoon vol gas door. Wij zijn te klein om een verschil te maken.”

Samantha Rannenburg (25), woont in Utrecht, is leerkracht op een basisschool.

“Deze regel heeft voor- en nadelen, denk ik. Het is natuurlijk vervelend wanneer je snel ergens moet zijn. Maar als dit daadwerkelijk helpt tegen de stikstofproblematiek, is het goed. Ik denk dat er bovendien minder ongelukken zullen gebeuren met deze snelheid. Voor mijn werk rijd ik elke dag van Utrecht naar IJburg, en ik heb gistermiddag, vanochtend én vanmiddag in de file gestaan vanwege een ongeluk. Op het traject dat ik elke dag rijd, mag je soms 100 en soms 120, maar je merkt dat heel veel automobilisten constant 120 blijven rijden.”

“Ik vertrek ’s ochtends altijd heel vroeg, dan is het meestal nog erg rustig op de weg. Ik denk dat ik het wel frustrerend zou vinden om 100 te moeten rijden op de A27 om kwart voor zeven ’s ochtends als er verder niemand is. Ik ben benieuwd in hoeverre mensen zich eraan gaan houden, het werkt denk ik alleen als er veel gebruik wordt gemaakt van trajectcontrole. Dan ontkom je er niet aan.”

Samantha Rannenburg.Beeld Jakob van Vliet

Jasper de Raad (37), woont in Dordrecht, werkt in de elektrotechniek.

“Je ziet nu al dat het veel prettiger rijden is tijdens die trajectcontroles waar je 100 mag dan op snelwegen waar de maximumsnelheid 130 is. Zodra die trajectcontrole beëindigd is, zie je dat mensen elkaar niks gunnen. Je wordt constant ingehaald en afgesneden door automobilisten die schijnbaar maling hebben aan de veiligheid. Er zijn echt veel hufters in het verkeer, je ziet zo vaak ongeleide projectielen op de snelwegen. Op 130-wegen zijn de verschillen in snelheid onderling vaak groter, mensen schrikken soms als ze keihard voorbij worden gereden. Daardoor stagneert het verkeer, met meer files.”

“Voor mijn werk rijd ik elke dag op en neer van Dordrecht naar Amsterdam, en sta ik vaak genoeg vast. Het lijkt me toch veel slechter voor het milieu als je 2,5 uur met z’n allen in een treintje achter elkaar staat dan als je gewoon met 100 rustig doorrijdt.”

Jasper de Raad.Beeld Jakob van Vliet
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden