Alle klanten KLM met een voucher kunnen geld terugvragen

Alle klanten van KLM en Transavia die vanwege het uitvallen van een vlucht een voucher kregen, kunnen deze omruilen voor cash geld. Tot nu toe gold de geldteruggarantie alleen voor tickets met een datum na 15 mei.

Beeld ANP

De luchtvaartmaatschappijen benadrukken dat gezien de omvang van de crisis en het aantal annuleringen, het langer duurt dan normaal om de transacties te verwerken.

Volgens het Europees passagiersrecht moet een reiziger bij een geschrapte vlucht kunnen kiezen of hij zijn geld terugkrijgt of dat hij omboekt. Verschillende Europese landen hebben de afgelopen tijd het gebruik van een voucher als enig alternatief toegestaan. Ook Nederland. Dat is in strijd met de wet, benadrukte de Europese Commissie al eerder.

Hierop konden KLM en dochterbedrijf Transavia niet anders dan hun beleid aanpassen. De afgelopen tijd verstrekte de maatschappijen op grote schaal vouchers aan klanten van wie de vlucht niet doorging wegens de uitbraak van corona. Als zij de bon niet verzilveren, krijgen zij pas na twaalf maanden hun geld terug. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden