Albert Heijn stopt met gratis plastic zakjes voor groente en fruit

Albert Heijn stopt met de gratis plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling. Eind 2021 moeten de zakjes in alle winkels verdwenen zijn. Volgens de grootgrutter uit Zaandam scheelt dat per jaar zo’n 130 miljoen zakjes, oftewel 243.000 kilo plastic.

Klanten kunnen voortaan gebruik maken van duurzame verszakjes.  Beeld ANP
Klanten kunnen voortaan gebruik maken van duurzame verszakjes.Beeld ANP

Vanaf half april worden klanten bij de groente- en fruitafdeling van alle winkels geïnformeerd dat de zogeheten hemdtasjes ‘met pensioen’ gaan. Klanten kunnen voortaan gebruik maken van duurzame verszakjes. Deze liggen ook bij het fruitschap, zijn wasbaar en gaan tientallen keren mee.

Voor de zakjes moet wel 30 cent worden betaald; de eerste twee weken krijgen klanten de herbruikbare zakjes gratis bij aankoop van bijvoorbeeld losse appels of sperziebonen. Daarna haalt Albert Heijn de gratis plastic zakjes stapsgewijs uit zijn filialen weg.

Kilo's materiaal bespaard

Volgens algemeen directeur Marit van Egmond van Albert Heijn bespaarde de keten afgelopen jaren al miljoenen kilo’s aan verpakkingsmateriaal: “Van maaltijd- en lunchsalades in een dunnere schaal en dunnere frisdrankflessen tot het helemaal onverpakt aanbieden van groente en fruit. We blijven steeds kijken of het minder kan.”

Meer supermarkten voeren de laatste tijd vernieuwingen door om minder gebruik te maken van plastic. Zo kondigde Jumbo onlangs aan gehakt voortaan in een plastic zakje te stoppen in plaats van een plastic schaaltje. Dat moet enorm schelen in de hoeveelheid plastic die nodig is. Plus schrapte onlangs de dubbele plastic deksels bij noten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden