PlusInterview

Albert Heijn-directeur: ‘Ik wil mensen helpen gezonder te eten’

Marit van Egmond: ‘We gaan zeker door met menselijk contact, maar dat hoeft niet bij de kassa te zijn.’Beeld Jean-Pierre Jans

Marit van Egmond (46) staat een jaar aan het roer van Albert Heijn. Ze zet in haar winkelformule sterk in op gezonder eten. ’s Lands grootste supermarkt groeit gestaag verder onder haar leiding, maar de hete adem van Jumbo en Picnic is voelbaar – en Van Egmond blijft graag de grootste met de Zaanse supermarktketen.

Dat de baas van de grootste supermarktketen van het land pontificaal bij de groente- en fruitafdeling in een van de AH-winkels poseert, is geen toeval. Want bij Marit van Egmond staat een gezonde manier van leven centraal. Klanten gevarieerder laten eten ziet ze als haar missie. Tijdens het interview gooit ze het woord ‘helpen’ er 46 keer uit. “In drie jaar hebben we 970 miljoen suikerklontjes uit onze pro­ducten gehaald. Dat helpt in de strijd tegen te veel suiker.”

In de strijd om de klant richt u zich steeds nadrukkelijker op gezond. Het assortiment verse producten is uitgebreid en er ver­schijnen zelfs voedingscoaches op de winkelvloer. Gaat dat niet wat ver?

“Ik wil mensen helpen gezonder te eten. Dat betekent voor iedereen iets anders. Ik vind het persoonlijk belangrijk om klanten te in­spireren. Dat gaat vaak om kleine dingen: worteltjes eten in plaats van een zoet tussendoortje of volkorenrijst in plaats van gewone rijst.”

“Steeds meer mensen zijn bewust bezig met beter eten en vinden dat soms een uitdaging. Daar kunnen wij ze bij helpen, bijvoorbeeld via voedingscoaches. Vergis je niet: ‘Wat eten we vanavond?’ is zo’n beetje de meest gestelde vraag in Nederland. Veel Nederlanders hebben maar zeven of acht recepten in hun hoofd. Het is lastig, zeker bij kinderen, om iets te vinden wat iedereen lekker vindt.”

“Maar zelfs spruitjes hoeven niet meer vies te zijn. Je kunt ze wokken, lekker met nootjes erbij. Spruiten zijn volgens onze klanten ook niet langer de vieste groente, die ‘eer’ heeft de artisjok.”

Jullie brengen ook het aantal suikers in producten drastisch terug. Zijn er klachten over verandering van smaak?

“In drie jaar hebben we 970 miljoen suikerklontjes uit onze producten gehaald. Dat doen we bij allerlei producten, zoals vanillevla of ontbijtgranen. Dat gaat stap voor stap, want in één keer te veel suiker eruit halen heeft te veel invloed op de smaak. Dat merkten we bij de kindertoetjes: we hadden 90 procent van de suiker eruit gehaald en die toetjes bleven in de schappen staan.”

“Het gaat trouwens niet alleen om minder suiker, ook om minder zout en vet. En we hebben sinds kort ook een vezelmeter. We merken een verschuiving van het koopgedrag: klanten kiezen bewust voor artikelen die minder zoet of vet zijn. Wij spelen daarop in, net als onze leveranciers.”

Slaat AH niet door? Bent u niet bang dat klanten vinden dat het té gezond wordt?

“Keuzevrijheid is van belang. De guilty pleasure blijft er gewoon in. We gebruiken de positieve benadering en merken dat mensen geholpen willen worden. Dat blijkt ook uit ons recente onderzoek naar gezonder eten: mensen hebben er vaak weinig kennis over. We denken dat het eten van 200 gram groente per dag voldoende is, maar dat is 250 gram. Wij zorgen voor een gevarieerd én betaalbaar aanbod.”

Komt u zelf aan die 250 gram groente per dag?

“Ik haal het wel, ja. Ik eet altijd een salade als lunch en tussendoor worteltjes. Ik probeer daar echt op te letten. Maar af en toe iets eten wat minder gezond is, doe ik ook. Dat hoort erbij.”

Minder suiker, meer groenten en fruit. Is dit niet het moment om tabak uit alle AH-supermarkten te weren? Kruidvat en Trekpleister zijn bijvoorbeeld helemaal gestopt met de verkoop van sigaretten.

“Het is een dilemma. Het is een vraagstuk waar we met z’n allen over moeten nadenken. Er zijn nog veel mensen in ons land voor wie tabak onderdeel is van het vaste boodschappenpatroon. We willen wel voorlopen in het ontmoedigen van tabak, maar het is de keuze van de mensen zelf. Het is mijn verantwoordelijkheid om te informeren. Maar om de verkoop te schrappen, is een grote stap.”

Het zou ook een boel omzet schelen.

“Een op de vier mensen rookt. Als wij ermee stoppen, gaan mensen tabak inderdaad ergens anders kopen.”

U staat precies een jaar aan het roer van AH. Hoe kijkt u terug op deze periode?

Marit van Egmond begint te stralen. “Ik ben heel tevreden, het is een eer en ongelofelijk leuk om de baas te mogen zijn. Toen ik begon, heb ik een brief van de familie Heijn gekregen. Ze steunen me, daar hecht ik veel waarde aan. We hebben een mooi jaar achter de rug en groeien hard, zeker online. We hebben voor het eerst meer dan duizend winkels en vernieuwen er zo’n drie per week. Ons marktaandeel is stabiel, daar ben ik blij mee.”

“We zijn een groot bedrijf, ik heb AH wel eens het ministerie van Retail genoemd. Het was te stroperig, daarom heb ik besloten er een managementlaag uit te halen. Hierdoor zijn 150 banen verdwenen, maar we hebben aan de andere kant geïnvesteerd in 150 nieuwe banen op het gebied van digitalisering en data. Zo hebben we vijftig data-analisten aangesteld. Onze teams kunnen hun databevindingen over wat er bijvoorbeeld wordt gekocht meteen doorvertalen naar onze site, winkels, marketing en assortiment.”

Jumbo groeit nog sneller, onlineboodschappendienst Picnic timmert flink aan de weg en Amazon komt eraan.

“We blijven graag de grootste (AH heeft een marktaandeel van 34,9 procent). Er zijn nog plaatsen waar geen AH is, die ‘witte vlekken’ lossen we graag op. En in België openen we veel winkels. De rek zit vooral in het online boodschappen doen.”

“De retailwereld is dynamisch, dat heeft me altijd aangetrokken. En die wordt alleen nog maar dynamischer, zeker door de komst van Amazon, dat waarschijnlijk ook levensmiddelen gaat verkopen. Wij moeten vooral naar onszelf kijken. We onderscheiden ons door service, ook op het gebied van techniek. We doen een proef met een digitale winkel waar je je boodschappen niet meer hoeft te scannen en de betaling automatisch gaat. Ons proefwinkeltje staat nu op Schiphol, we merken dat klanten er soms een wedstrijd van maken wie het snelst met zijn boodschappen naar buiten komt. Het record staat op 21 seconden. Ik kan nog niet zeggen of en wanneer we dit systeem verder uitrollen, we zijn nog niet klaar met testen.”

Er zijn ook mensen die zweren bij de caissière. Die zitten niet te wachten op contactloos betalen.

“We gaan zeker door met menselijk contact, maar dat hoeft niet bij de kassa te zijn; we hebben afgelopen jaar drieduizend medewerkers opgeleid om klanten beter te helpen bij hun vragen over verse producten. Dus het is niet zo dat er straks geen personeel meer rondloopt in onze winkels.”

Hoge bomen vangen veel wind. Wakker Dier is bezig met een felle campagne tegen jullie kippenvlees. ‘Skip de AH-kip.’ Wat vindt u daarvan?

“Ik vind het niet leuk, dat lijkt me logisch. Ik vind ook dat Wakker Dier te eenzijdig naar dit onderwerp kijkt. Dierenwelzijn staat hoog in ons vaandel.

“Wij waren de eerste supermarkt die al het varkensvlees minimaal een ster van het Beter Levenkeurmerk gaf en we verkopen de meeste kip met dit keurmerk. We doen ongelofelijk veel om het welzijn van de dieren te verbeteren, maar we kijken ook naar het milieu. Hoe meer ruimte een kip heeft, hoe meer negatieve invloed dit heeft op het milieu.”

Het is toch zielig dat kippen maar zo weinig ruimte hebben?

“Het is ook hoe Wakker Dier het neerzet. Die kippen hebben een heel grote stal en niet een vierkante meter. Kippen zitten trouwens graag dicht bij elkaar, het zijn gezelligheidsdieren.”

Kopen mensen hierdoor minder kip of ander vlees?

Van Egmond schudt haar hoofd. “Nee, daar merken we niets van. Er zijn verschillende soorten klanten. Sommigen willen driesterrenkip, anderen niet. Dat geldt ook voor ander vlees. Wij bieden het allebei. Maar nogmaals, we tornen niet aan keuzevrijheid.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden