Nieuws

Advies: groei Schiphol en opening Lelystad Airport alleen bij minder stikstof

De nieuwe terminal van Lelystad Airport. Het vliegveld wordt uitgebreid om plaats te bieden aan vluchten naar populaire vakantiegebieden. Beeld ANP

Een nieuw obstakel voor Schiphol. Groei is alleen toegestaan als eerst de uitstoot van stikstof door de luchtvaart daalt. Betekent dat het einde van de groeiplannen van Schiphol en Lelystad, of is het een ‘werkbaar advies’?

Schiphol mag alleen groeien als eerst de uitstoot van stikstof door de luchtvaart daalt. Dat staat in een advies van de ‘stikstofcommissie’ onder voorzitterschap van Johan Remkes, dat woensdag verschijnt. De luchtvaart moet volgens Remkes net als andere sectoren ‘op een evenwichtige manier’ bijdragen aan oplossing voor de stikstofproblemen in ons land.

Om te zorgen dat de uitstoot daalt, wil de commissie eerst dat de gevolgen van de ontwikkelingen van Nederlandse luchthavens op de stikstofuitstoot eerst ‘volledig’ en ‘volwaardig’ worden beoordeeld.

Elektrisch verslepen

Uitbreiding van Schiphol naar 540.000 vluchten en de opening van Lelystad Airport stonden al onder curatele nadat luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen zomer vorig jaar bekend had gemaakt dat de luchtvaart ‘groei moet verdienen’ door eerst hinder en uitstoot terug te brengen. Daar komt nu de aanpak van stikstofuitstoot bij. Schiphol, dat ook eigenaar is van Lelystad Airport, zal eerst moeten zorgen dat de uitstoot van stikstof daalt, onder meer door nog meer in te zetten op elektrisch transport.

Topman Dick Benschop kondigde vorige maand in Het Parool al aan te gaan experimenteren met het elektrisch verslepen van vliegtuigen, zodat deze hun motoren alleen op de start- en landingsbaan gebruiken. Volgens Remkes is veel meer nodig, waaronder het verder beprijzen van uitstoot. Maatschappijen worden dan aangeslagen op de hoeveelheid stikstof die ze produceren. Schiphol houdt in zijn tarieven, die afgelopen jaar werden aangescherpt, al rekening met uitstoot, maar niet specifiek van stikstof.

Hoogvliegers

De grootste bron van luchtvaartstikstof kan echter nauwelijks worden aangepakt. Vliegtuigen van en naar Nederlandse luchthavens zijn per saldo goed voor ongeveer 0,1 procent van de totale stikstofuitstoot in ons land. Maar boven de 3000 voet (914 meter) wordt die uitstoot niet meer meegerekend. De commissie-Remkes doet dat wel en stelt op die manier vast dat het aandeel van de luchtvaart in de totale uitstoot tussen de 0,7 en 1,1 procent bedraagt.

Het aanpakken van uitstoot van hoogvliegers, veelal overvliegende toestellen, is vrijwel onmogelijk. Nederland kan vanwege internationale verdragen nauwelijks ingrijpen of stikstofaccijns heffen.

Tegenstanders voelen zich door het advies gesterkt. “Dit kan niet anders dan einde opening van Lelystad Airport betekenen,” aldus GroenLinksleider Jesse Klaver. “Dat zou goed nieuws zijn voor omwonenden, onze luchtkwaliteit en het klimaat.”

Schipholtopman Dick Benschop spreekt diplomatiek van ‘een werkbaar advies’. “De commissie geeft een duidelijke opdracht. Dit stelt het kabinet in staat de politieke besluitvorming over Lelystad en Schiphol af te ronden.”

KLM gaat er vanuit dat er nu snel een besluit valt over de ontwikkeling van Schiphol, volgens de afspraken uit het regeerakkoord. “Het adviescollege geeft aan dat de luchtvaartsector vol vaart moet inzetten op vermindering van de emissies. Dit is alleen mogelijk als Schiphol en Lelystad Airport zich kunnen ontwikkelen om zo luchtvaartmaatschappijen perspectief op groei te geven. Dat is nodig om te kunnen blijven investeren in duurzaamheid.”

Volgens Remkes zal ingrijpen in de luchtvaart ook discussies over stikstofmaatregelen elders helpen. Zo ageren boeren – verantwoordelijk voor 47 procent van de stikstofuitstoot – tegen de in hun ogen onterechte bevoordeling van de luchtvaart, terwijl zij zwaar door maatregelen worden getroffen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden