Adverteerders rond VI haken af na ‘racisme-rel’ Johan Derksen

Meerdere bedrijven, waaronder Gilette, Zespri en Albert Heijn, kopen per direct geen reclametijd meer in rond het programma Veronica Inside. Dat hebben de merken besloten naar aanleiding van uitspraken van Johan Derksen en René van der Gijp. 

Beeld ANP Kippa

In de uitzending van maandag stelden de mannen dat het wel meeviel met het racisme in Nederland. Derksen maakte onder meer een vermeend racistische grap. Hij hield een monoloog over Akwasi, die tijdens het recente Black Lives Matter-protest op de Dam een toespraak over racisme in Nederland hield. Zij noemden daarna een man die in Leeuwarden verkleed als Zwarte Piet bij de BLM-demonstratie ging staan ‘een held’. Derksen voegde hier vervolgens aan toe: “Weten we zeker dat dat niet Akwasi is?”

De uitlatingen van Derksen kregen de afgelopen dagen veel kritiek op sociale media. Zangeres Anouk schreef dat de uitspraken ‘om te kotsen’ waren en Albert Verlinde vindt dat Derksen zijn excuses moet aanbieden aan Akwasi. Ook voetballers Eljero Elia en Memphis Depay uitten kritiek op bedrijven die adverteren rondom Veronica Inside

Adverteerders werd opgeroepen racisme te ‘defunden’. Zo schreef Arie Boomsma op Instagram: ‘Ik vraag me af hoe je als adverteerder nog  de andere kant op kan kijken. Steeds maar weer roepend dat het racisme en de homohaat die als diarree uit de monden van deze presentatoren sproeit, slechts de mening van die mannen zelf is, en niet de jouwe. Je steunt die mening. Je maakt hem mogelijk. (...)  Nu er eindelijk echte verandering op gang begint te komen op zo’n groot thema, moet je jezelf toch afvragen of dit nu de groep is waar je bij wil horen’.

Woede

Zespri zegt de ‘verontwaardiging en woede’ die vooral op sociale media ontstonden te begrijpen. ‘Wij distantiëren ons er nadrukkelijk van en willen niet meer adverteren rond dit programma. Deze uitspraken zijn verkeerd en in strijd met onze waarden. Zespri is als merk gericht op mensen, verbinding en inclusiviteit en we streven naar een betere wereld,’ zo laat het kiwimerk in een statement weten.

Gillette, het bedrijf dat twee jaar geleden al afhaakte als vaste sponsor na de transgenderrel met Van der Gijp, wil ook niet adverteren rond het voetbalprogramma. ‘Als onderdeel van onze algemene mediaplanning was onze reclame mogelijk aanwezig in het reclameblok. We distantiëren ons van de uitspraken die in het programma zijn gedaan en steunen geen enkele boodschap die mensen kan kwetsen op basis van hun huidskleur, geslacht, hun mening of seksuele geaardheid. Daarom zullen wij per direct stoppen met adverteren rondom dit programma’, laat een woordvoerder desgevraagd weten.

Ook Albert Heijn distantieert zich van de ‘grap’ van Derksen. ‘Er is geen plaats voor discriminatie bij Albert Heijn. Voor de goede orde: we zijn geen sponsor van dit tv-programma, en stoppen met de reclames eromheen’, aldus de supermarktketen.

Bavaria laat in een reactie weten elke vorm van racisme af te keuren. “Het past niet bij waar Bavaria voor staat als merk. Wij zijn een familiebedrijf en we willen mensen samenbrengen. Bavaria is het biermerk met een knipoog. Echter zijn wij van mening dat de uitspraak van Johan Derksen geen grap is en te ver gaat.”

De woordvoerder stelt dat Bavaria ‘niet verantwoordelijk is voor de uitspraken van een individu aan tafel in het discussieprogramma Veronica Inside’. “Wij nemen hiervan afstand als deze onnodig kwetsend en denigrerend zijn.” Het sponsorcontract tussen het biermerk en de voetbaltalkshow loopt deze maand af en wordt niet verlengd. “Dit was al besloten en heeft verder niets te maken met de uitspraken van Johan Derksen.”

Opzettelijk kwetsen

Onder meer Gamma, Toto, KPN en SNS Bank geven aan met Veronica in gesprek te willen of te zijn over de woorden van Derksen.

Veronica liet weten Derksen niet aan te gaan spreken op zijn uitspraken. ‘Uitspraken binnen VI komen voor rekening van de mensen aan tafel,’ liet de zender weten. Wel zei Veronica ‘tegen het opzettelijk kwetsen van medemensen of bevolkingsgroepen’ te zijn.

Derksen:  ‘Ik blijf mijn mening verkondigen tot de laatste snik’

“Weet je, ik zit daar om mijn mening te verkondigen en dat zal ik blijven doen tot de laatste snik,” reageert Derksen. Zorgen over het voortbestaan van het programma maakt hij zich niet. “Dat is mijn afdeling niet. Dit is weer een storm in een glas water die wel overwaait. Morgen is er weer een andere rel. Dat gaat vaker zo. Dan beginnen mensen drie dagen na ons programma te gillen. En denken commerciële jongens van bedrijven: wij kunnen niet achterblijven, maar ach, ik ga daar niet over.”

Derksen zit zelf niet op sociale media. “Nee, ik sta niet te popelen om te zien wat al die gekkies van Nederland ervan vinden. En die bekende Nederlanders die hier allemaal een mening over hebben. Het is wel heel toevallig dat dat mensen zijn die bij ons in de show besproken zijn. Dat zijn rancuneuze gevoelens die boven komen drijven. Maar ook dat is helemaal geen probleem hoor. Ik heb een mening, die mogen zij ook hebben.”

Spijt van zijn opmerking heeft hij niet. “Ik rijd al 22 jaar na de uitzending naar huis en soms heb ik weleens het idee: dat had ik beter niet kunnen zeggen - maar ik vond dit grapje eigenlijk niet eens zo heel slecht. Voor mijn doen hè. Die Akwasi is voortdurend in het nieuws met zijn geschreeuw en gejammer. En toen daar die verklede Zwarte Piet in beeld kwam – die speelde met zijn leven – zei ik: ‘Weet je wel zeker dat het Akwasi niet is’.”

“En ach, dat kun je een slechte grap vinden, maar dat zal me een zorg zijn,” vervolgt hij. “Als je het hele programma hebt gezien, dan weet je dat wij afstand hebben genomen van het begrip racisme. Nu word je – omdat er een clipje van gemaakt is – weggezet als racist. Maar goed, de ene week ben ik homofoob, de andere week racist. Ik las ergens dat Akwasi het mentaal niet meer aankon en zich veertien dagen heeft opgesloten. Nou, ik kan je vertellen: ik ben er mentaal heel goed aan.”

De heren hebben niets vernomen van (de bazen van) Veronica. “Ook niet van John de Mol, nee. Die weet toch wat er in ons contract staat? We hebben vast laten leggen dat wij alles mogen zeggen en over iedereen mogen praten. Tijdens de besprekingen zei John de Mol: ‘Ik leg de grens bij kinderporno’. Toen heb ik nog gezegd: ‘Vind ik een tikje burgerlijk, maar ik kan er wel mee leven’.”

Dennis Jansen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden