Nieuws

ACM: influencer Mo Bicep moet stoppen met nepvolgers en neplikes

Tussen 2018 en 2020 kocht influencer Mo Bicep bijna 100.000 nepvolgers en 27.000 likes. Dat mag niet, oordeelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Het logo  van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).  Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Het logo van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Wie de Instagrampagina van Mo Bicep bekijkt, kan niet anders concluderen dan dat de zaken goed gaan voor de fitnessinfluencer. Hij heeft spierballen zo groot als kanonskogels, rijdt in dure sportauto’s en krijgt duizenden likes onder iedere video. Maar zoals zo vaak op sociale media is niet alles goud wat er blinkt.

Om de populariteit van zijn voedingssupplementen te vergroten, maakte Mo Bicep gebruik van nepvolgers en neplikes. Tussen 2018 en 2020 kocht hij bijna 100.000 nepvolgers en 27.000 likes. Dat mag niet, oordeelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Daarom moet de webwinkel Bicep Papa B.V., het bedrijf van Mo Bicep, per direct stoppen met het gebruik van nepvolgers en neplikes om producten aan te prijzen. Zo niet, dan wacht de fitnessondernemer een dwangsom die kan oplopen tot een ton.

Het is voor het eerst dat de ACM een sanctie oplegt voor het op deze manier misleiden. “Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de online informatie over de kwaliteit en de populariteit van webwinkels en producten,” zegt ACM- directeur Edwin van Houten. Ook andere bedrijven worden onder de loep genomen.

Bicep Papa zegt gestopt zijn met de inzet van nepvolgers. En Mo Bicep lijkt niet onder de indruk van de tik op de vingers: op Instagram liet hij maandag zijn half miljoen volgers nog eens zien dat hij 140 kilo kan bankdrukken, met dank aan zijn poedertjes. Het filmpje kreeg duizenden likes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden