Abri's op stations leeg: miljoenenstrop dreigt voor de NS

Op last van de rechter heeft de NS de reclamezuilen op het grootste deel van zijn stations leeg moeten halen. Het gaat om 5000 plekken op 300 stations. Een strop van 50 miljoen euro of meer dreigt.

Een lege reclamezuil op Centraal Station.Beeld Mairin van der Beek

Treinreizigers was het vast al opgevallen: stations zien er sinds afgelopen week net iets anders uit. Op de perrons zijn niet of nauwelijks reclame-uitingen meer te zien. Door een recente uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden staan circa 5000 abri’s op 300 stations sinds 1 december leeg.

JCDecaux, de Franse abri-uitbater die ook in Nederland actief is, was naar de rechter gestapt omdat het vond dat NS Stations het van 2011 tot 2027 lopende contract met concurrent ExterionMedia openbaar had moeten aanbesteden. Hetzelfde gold voor het in 2015 gesloten contract met Ngage Media.

Het gerechtshof stelde JCDecaux grotendeels in het gelijk. Vanwege de uitspraak zijn beide contracten ontbonden en moet NS JCDecaux een schadevergoeding betalen. De hoogte van die vergoeding moet nog worden vastgesteld.

Inzage geven

Volgens JCDecaux is het contract tussen NS en ExterionMedia zeker 155 miljoen euro waard. ExterionMedia spreekt van 50 miljoen euro. Het gerechtshof gaat ervan uit dat de waarde van concessie tenminste tussen de 50 en 100 miljoen euro ligt. Het contract met Ngage is met 15,7 miljoen euro een stuk minder groot.

Daar blijft het voor de NS niet bij. De spoorwegen moeten JCDecaux ook inzage geven in de met ExterionMedia en Ngage afgesloten contracten, verordonneerde het hof. Zo kan de exploitant zijn schade berekenen.

NS laat weten nog te besluiten of het bedrijf in cassatie gaat tegen het vonnis. In de tussentijd voldoet het aan de gerechtelijke uitspraak. De contracten zijn ontbonden en er wordt een nieuwe aanbestedingsprocedure gestart. “De abri’s zullen nog zeker meerdere weken leeg blijven,” zegt een woordvoerder van de NS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden