Plus

Zwangerschap is een goudmijn voor influencer

Een zwangerschap is goud waard voor de vrouw die online haar geld verdient. 'Ik kan uit tien merken kiezen die met me willen samenwerken.'

'Het commerciële omtrent het moederschap past sowieso wel een beetje bij deze generatie,' vindt Sophia Tienstra. Beeld Xaviera Altena

In de wereld van de vloggers, bloggers, Instagrammers en YouTubers is de mommy-business booming. Influencers die het vaak moeten hebben van een niche - mode, eten, make-up, mindfulness - combineren hun specialisme moeiteloos met hun groeiende babybump.

De eerste generatie mommy-influencers houdt haar vaste schare volgers via sociale media op de hoogte van de groeiende buik en test echoapparaten en billendoekjes.

Zwangere vrouwen boren een heel nieuwe doelgroep aan, dus wie ­genoeg volgers heeft op sociale media, is tijdens een zwangerschap ineens extreem interessant voor bedrijven die babyspullen verkopen.

Dat merkte Annic ten Duis (35) onlangs. Jaren geleden zette ze ilovefashionnews.com op, een website met modenieuwtjes en vacatures waarmee ze al gauw duizenden mensen trok. Ze besloot het rustiger aan te doen, verkocht haar site en begon voor zichzelf.

Nu coacht ze met masterclasses en ­adviestrajecten mensen die een eigen bedrijf willen beginnen. Om haar klantenkring uit te breiden maakte ze business-gerelateerde video's en ging ze wekelijks vloggen. Gewoon, elke dag een paar minuutjes filmen om te laten zien wat ze allemaal uitvoerde.

Ze liet haar volgers ook meekijken tijdens vakanties, de verbouwing van haar huis op de Amsterdamse grachten, en deelde haar huwelijksaanzoek en haar bruiloft in het Amstel Hotel.

Gratis babykamer
Ongeveer een jaar geleden werd ze zwanger. In een filmpje vertelde ze dat ze na twee jaar proberen eindelijk een kind verwachtte en toonde ze de reacties van haar ­familie en vrienden op het nieuws. Daarna speelde haar zwangerschap logischerwijs een grote rol op haar sociale media.

Sindsdien verdubbelde haar schare volgers op YouTube (inmiddels ruim 46.000) en wisten de babymerken haar feilloos te vinden. Bedrijven begonnen haar spullen te sturen in de hoop dat ze een glimp daarvan zou laten zien op YouTube of Instagram.

"Het was echt extreem; ik had de hele uitzet voor de babykamer gratis kunnen krijgen. En nog steeds krijg ik een paar mailtjes per dag van mensen die me iets willen geven."

"Maar ik neem geen ­cadeaus aan, in tegenstelling tot veel andere YouTubers. Ik voel me er ongemakkelijk bij. Bedrijven verwachten toch dat je het in een vlog laat zien, en die moet geen ­cadeaushow worden. Ik heb mijn adres bewust niet op mijn site gezet, omdat ik anders de hele dag pakketjes aan het aannemen ben."

Dat de mommy-markt zo aantrekt is eenvoudig te verklaren, legt communicatiestrateeg Sophia Tienstra (31) uit. "De eerste generatie die is opgegroeid met internet wordt generatie Y genoemd - dan ben je ongeveer tussen 1980 en 2000 geboren. Die vrouwen worden nu zo'n beetje moeder, en zijn online actief. Dan is het logisch dat er nu zo veel mommy-influencers opduiken."

"Het commerciële omtrent het moederschap past sowieso wel een beetje bij die generatie; mijn schoonzus is acht jaar ouder en vertelde dat er in haar tijd echt geen babyshowers of gender ­reveal-party's werden gegeven."

Tienstra heeft een marketing- en communicatiebureau en werkt onder meer voor zangers Nick & Simon. Vorig jaar begon ze met actrice Liza Sips het YouTubekanaal Mommyproof.tv, waarop filmpjes staan met verloskundigen en bekende moeders als Romy Boomsma (de vrouw van Arie) en Pauline Wingelaar (bekend van het tv-programma Echte Gooische Meisjes).

"Een paar vriendinnen waren zwanger, en ik merkte dat ze met veel vragen zaten. Eigenlijk missen ze een soort online vriendin die betrouwbare informatie geeft, dacht ik toen."

Honderd procent doelgroep
Inmiddels is ze meer tijd kwijt aan haar YouTubekanaal dan aan de rest van haar werk. Ze trok hoofdsponsor Prénatal aan, merken als Pampers en Stokkel nemen gesponsorde video's af.

"Het mooie aan die marketing is dat ­bedrijven mensen kunnen aanspreken die bijna allemal uit hun doelgroep komen," zegt Tienstra. "Als je een willekeurige influencer laat samenwerken met een juwelenmerk, is er maar een klein gedeelte van de volgers die zo'n armband wil kopen. Maar iedere moeder moet een babyuitzet en kinderwagen hebben."

Daarbij wordt het volledig geaccepteerd om volgers met producten te confronteren: wie een kind krijgt, heeft nou eenmaal veel nodig. "We hoeven niet sneaky reclame te maken, maar zijn eerlijk over gesponsorde content. Onze doelgroep wil toch weten wat er allemaal te koop is."

Een merk dat graag samenwerkt met influencers is Artipoppe, opgericht door Anna van den Bogert. Ze verkoopt luxe draagdoeken van zo'n 200 tot ruim 2000 euro per stuk, die te zien zijn op de Instagramfoto's van Romy Boomsma en Ruba Zai, oftewel blogger Hijab Hills.

"Daar betalen we nooit voor. Vrouwen benaderen ons en dan bekijken wij of het type vrouw bij het merk past."

Toen het merk net een jaar bestond, doken er in een krant foto's op van Doutzen Kroes met een Artipoppedoek. Daardoor kreeg het merk plotseling veel bekendheid, en realiseerde Van den Bogert dat dit wel eens een effectieve manier van reclamemaken kon zijn.

Het balletje begon te rollen. Nu wordt ze aan de lopende band gebeld door vrouwen met de vraag 'kunnen we nog wat voor elkaar betekenen?' en is er iemand aangenomen die zich volledig op deze marketingtak stort.

Onderbuikgevoel
Veel vrouwen krijgen bij een verzoek nee te horen: er is een strenge voorselectie, juist omdat het bedrijf er later niets meer over te zeggen heeft. "We zijn best kritisch en letten op trendsetters met een bestaande groep volgers. En we kijken goed naar esthetiek; welke foto's plaatst ze op Instagram, hoe kleedt ze zich, wat voor type vrouw is het?"

Is de draagdoek eenmaal vergeven, dan worden er geen voorwaarden gesteld. Dus één keer dragen en daarna nooit meer? Prima. Van den Bogert: "We gaan ervan uit dat het merk zo sterk is dat mensen het graag willen laten zien."

Wat het precies oplevert kan Van den Bogert niet zeggen. "Het is een onderbuikgevoel, maar het wordt steeds ­belangrijker, misschien wel net zo belangrijk als het inkopen van gewone advertenties. Het is zó sterk als iemand die blij is met je product ook reclame voor je maakt."

Hoewel YouTuber Ten Duis eigenlijk geen video's wilde maken over baby-gerelateerde onderwerpen gaat ze binnenkort toch overstag. Haar volgers vragen nu ze een pasgeboren dochter heeft en masse om babytips en bedrijven staan in de rij om met haar samen te werken.

Haar filmpjes bereiken dan ook gemiddeld vijftig- à zestigduizend mensen. "Als ik een gesponsord filmpje over een kinderwagen zou willen maken, zou ik uit tien merken kunnen kiezen. En die babyvideo's kosten mij relatief weinig tijd. Ik ga voor die camera zitten, ga kletsen, en binnen tien minuten ben ik klaar."

3x zwanger influencen

Serena Verbon, 118.000 volgers op Instagram, @serenaverbon
Beautyblogger Serena Verbon beviel onlangs van een zoon. Ze deelde weinig details over haar zwangerschap, maar ze ging wel een samenwerking aan met bananenmerk ­Chiquita. Ze prees de vruchten aan door haar vriend een smiley te laten vingerverven op haar bolle buik.

Ruba Zai, 1,1 miljoen volgers op­ ­Instagram, @hijabhills
De Rotterdamse influencer, met naast een populair Instagramaccount ook een YouTubekanaal met ruim 400.000 abonnees, ging vorig jaar een samenwerking aan met het Italiaanse modemerk Dolce & Gabbana. Maar met een beker 'pumpkin spiced latte' van koffieketen Starbucks is een ­babybump ook op te leuken. #9months #Stylethebump.

Sanny Verhoeven, 51.000 ­volgers op Instagram, @sannyzoektgeluk
Hoogzwanger showt Sanny ­Verhoeven de zwangerschaps­kledinglijn van Wehkamp. Normaal ­gesproken maakt Verhoeven ­video's over geluk, positiviteit en spiritualiteit. Nu ze een dochter ­verwacht, praat ze online ook veel over ­zwangerschap, de inrichting van de babykamer en haar aanstaande bevalling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden