PlusAchtergrond

Zwaarden, prenten, vazen en godinnen – Aziatische kunst op de PAN

De interesse voor Aziatische kunst groeit en vooral Japanse kunst is steeds populairder bij een jong publiek. ‘Japan is exotisch, veilig, leuk en interessant vanwege de moderne popcultuur.’

Kees Keijer
De Japanse kleuren houtsnede 'Nagels' (1936) van Ito Shinsui (1898–1972). Deze prent maakt deel uit van een nieuwe stroming in de 20e-eeuwse prentkunst, de Shin hangabeweging (‘nieuwe prenten’).   
 Beeld Hotei Japanese Prints
De Japanse kleuren houtsnede 'Nagels' (1936) van Ito Shinsui (1898–1972). Deze prent maakt deel uit van een nieuwe stroming in de 20e-eeuwse prentkunst, de Shin hangabeweging (‘nieuwe prenten’).Beeld Hotei Japanese Prints

Het begon met actiefilms uit de jaren tachtig. “Ik was echt zo’n jongetje dat naar nagesynchroniseerde shaolin monnikenfilms ging kijken en dan in de tuin met een stok ging staan. Op een gegeven moment werd de belangstelling voor oosterse wapens serieus.” Nu is Peter Dekker, eigenaar van Mandarin Mansion, onderzoeker en handelaar in antieke wapens.

Op de PAN presenteert hij een Japans zwaard uit de 12e eeuw. “Dat is enorm vroeg voor Japan. Het is misschien gemaakt door een kleinzoon van degene die het eerste gekromde zwaard heeft gemaakt, het typische samoeraizwaard.”

Een ander topstuk is een talwar. “Een zwaard, gemaakt voor iemand uit de Rajput krijgersklasse uit Noord-India. Net als voor de samoerai was het voor hen geen eer om oud te worden, want dan was je een lafaard geweest. Hoewel de regels natuurlijk anders waren voor de hoogste klassen.”

null Beeld Peter Dekker/mandarinmansion.com
Beeld Peter Dekker/mandarinmansion.com

Voor Chris Uhlenbeck van Hotei Japanese Prints is de PAN heel belangrijk. “In de rest van het jaar verkopen we ook heel veel, maar dit is ons grootste moment om nieuwe klanten te winnen.”

Hotei laat op de PAN een prent zien van Tsukioka Yoshitoshi (1839-1892) en een exemplaar uit de watervallenserie van Hokusai (1760-1849). Er zijn ook veel 20e-eeuwse prenten, een gebied waar nu wereldwijd veel belangstelling voor is. Hotei heeft bijvoorbeeld een prent van Ito Shinsui (1898-1972) met een vrouw die haar teennagels knipt na een bad. Het is een typisch voorbeeld van de Shin hangastroming, kunstenaars gingen in de 20e eeuw de oude druktechnieken nieuw leven inblazen.

Twee porseleinen hondjes uit de Kangxi-periode (1662-1722). Hoogte: 15,2 cm. Beeld Leon van den Broek
Twee porseleinen hondjes uit de Kangxi-periode (1662-1722). Hoogte: 15,2 cm.Beeld Leon van den Broek

Door covid was het handelen met Japan lastiger geworden, maar dit jaar kon Uhlenbeck alweer twee keer naar Japanse veilingen. De prijzen liggen nu hoger, want de belangstelling voor Japanse prenten groeit nog steeds. “Je krijgt nu ook het verschijnsel dat Chinezen Japanse kunst beginnen te kopen.”

Het publiek dat Japanse kunst waardeert, wordt volgens Uhlenbeck ook steeds jonger. “Japan is exotisch, veilig, leuk en interessant vanwege de moderne popcultuur, Japanse muziek, manga, animaties, de mode en fantastische musea. Dus veel jongeren willen er graag naartoe.”

Interactie

Nynke van der Ven wil Azië juist naar Amsterdam halen. Net als vorig jaar werkt Vanderven Oriental Art dit jaar op de PAN samen met interieurontwerper Reineke Antvelink, die de stand heeft ingericht. Van der Ven: “Kunst is gewoon mooi, je moet er elke dag van kunnen genieten. Het goede van de PAN is de interactie. Je kunt praten met mensen die er veel verstand van hebben, je kunt alles van heel dichtbij bekijken en vaak in overleg met de deelnemer oppakken of de onderkant bekijken. Het is veel laagdrempeliger dan een museum.”

Een spectaculair object bij Vanderven is een grote gekroonde kop van de godin Guanyin, gemaakt in China tijdens de Ming-dynastie (1368-1644). “Hij is 112 centimeter hoog, dus dat is echt een heel imposant ding, gemaakt van ongebakken klei. Dat is een makkelijke manier om beelden te maken, veel makkelijker dan hout, waarvoor je materiaal moet weghalen om iets te maken.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden