Plus Analyse

Zo won Nederland na 44 jaar het Songfestival

De Nederlandse Songfestivalwinst betekent behalve een topprestatie van Duncan Laurence, ook de bekroning van de ambities van omroep AvroTros. Die trok, met horten en stoten, het festival in Nederland uit het slop.

Duncan Laurence wordt door fans onthaald op luchthaven Schiphol. Beeld ANP

Daniël Dekker memoreerde de inspiratie voor de Nederlandse Songfestivalambities recent nog in deze krant. De editie van 2012 was het. Loreen boekte voor Zweden een overdonderende zege met Euphoria. Vanaf de zijlijn keek de Oranje-equipe watertandend toe. Zelf beleefde die dat jaar een van zijn donkerste edities.

De onervaren Joan Franka betrad na een aanval van hyperventilatie met zwabberende stembanden én indianentooi het podium. Een jaar na het draaiorgel van Sieneke verkeerde de Nederlandse Songfestivalliefde op een absoluut dieptepunt. Met de prestaties gleden ook de kijkcijfers af naar 1,0 miljoen voor de finale (tegen 4,2 miljoen zaterdagavond).

Selectie

Dekker, als senior delegatielid grotendeels verantwoordelijk voor de selectie van artiest en liedje, beraadde zich met toenmalig Tros-directeur Remco van Leen op de toekomst. Stoppen met het festival? De twee weigerden er aan te denken. In plaats daarvan smeedden ze een plan waarvan de ambitie in één zin paste: met Nederland zo snel mogelijk weer het Songfestival winnen.

Daarvoor hadden ze aanvankelijk een op het Zweedse systeem van nationale voorrondes gebaseerd Nationaal Songfestival op het oog. Iedereen zou liedjes mogen insturen. Uit de beste inzendingen zou de kijker kiezen. Zo was Loreen immers ook komen bovendrijven. En eenmaal gekozen moest de artiest veel beter dan daarvoor worden geholpen en begeleid. Ook mocht hij of zij weer zijn eigen liedje kiezen. De constructie waarbij het publiek een liedje voor de inzending uitzocht, werd afgevoerd.

Anouk

Maar ja, wat te doen als de oogst aan ingebrachte songs uiterst mager blijkt? Het was Anouk die de omroep verloste uit een impasse. Terwijl geen muzikant van enige naam het afbreukrisico van het kleurrijke festival nog aandurfde, eiste ze de deelname simpelweg voor zich op. Ze schafte eigenhandig het nationale festival af en zong zich met Birds voor het eerst in 20 jaar naar de top 10.

[Tekst gaat verder onder video]

Aangemoedigd door dat succes durfde Ilse DeLange ook. Als helft van de Common Linnets werd ze met Waylon zomaar tweede. Nederland hoorde ineens weer bij grote spelers in het spel waarbij het vinden van de balans tussen goede smaak en massabereik een uiterst delicaat proces is.

Daarbij werd de omroep gedwongen elke editie bij te leren. Hadden Anouk en Ilse DeLange zelf vastomlijnde ideeën over hun inzending, opvolger Trijntje Oosterhuis ontbeerde die visie. Ze vertrouwde op de kennis van Nederlandse delegatie, die zelf te lang geloofde dat een goede en ervaren artiest een garantie voor succes was.

Waylon

Dat omgaan met dat kaliber artiesten niet alleen gedetailleerd adviseren, maar soms ook terugfluiten zou moeten betekenen, leerde het team vorig jaar bij Waylon. Zijn eigenzinnigheid leverde duidelijke keuzes, maar ook een voor tv-kijkers onbegrijpelijke act op. Met een nogal gedateerde song bovendien.

[Tekst gaat verder onder video]

De omroep ging terug naar de tekentafel en concludeerde dat het liedje er voortaan tegelijk met de uitvoerende artiest zou moeten zijn. De gekozen artiest zou geen carte blanche meer krijgen, maar moest meteen met een overtuigend lied komen. Een eis waaraan geïnteresseerden uit de dancewereld voorlopig niet bleken te kunnen voldoen.

Ilse DeLange 

Het was Ilse DeLange die zoektocht voor 2019 redde en daardoor een belangrijk aandeel heeft in de overwinning van Duncan Laurence. Zij tipte het selectiecomité over de talentvolle artiest met wie ze na zijn deelname aan The Voice of Holland contact had gehouden. En o ja, ze wist ook al met welk lied hij moest meedoen. Ze stuurde het meteen op en belde na bij Daniël Dekker. ‘Je luistert toch niet op je telefoon, hè? Het moet vól op de speakers.’

En inderdaad: de volumeknop ging open en het fundament voor een historische Songfestivalzege was gelegd.

Duncan Laurence staat dit najaar voor vrijwel uitverkochte zalen tijdens zijn clubtournee door Nederland. Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden