PlusRecensie

Zo ontroeren zonder sentimenteel te worden, dat kan alleen Fauré

Fauré Quartett - Quartet no. 1 & 2 Beeld
Fauré Quartett - Quartet no. 1 & 2

Het Duitse Fauré Quartett werd 25 jaar terug opgericht in Karlsruhe, waar ze zich ter gelegenheid van Gabriel Faurés 150ste geboortedag bogen over de pianokwartetten van de Franse componist. Dat beviel zo goed dat ze besloten samen verder te gaan en inmiddels mogen ze zich een van de beste pianokwartetten, zo niet het beste, van de wereld noemen. Een mededeling die evenwel wat aan kracht inboet bij de gedachte dat pianokwartetten vergeleken bij pianotrio’s veel minder groot in getal zijn.

Over repertoire hebben violist Erika Geldsetzer, altist Sascha Frömbling, cellist Konstantin Heidrich en pianist Dirk Mommertz nochtans niet te klagen. Alle belangrijke componisten schreven pianokwartetten – van Mozart en Beethoven tot Brahms, Schumann en zelfs Mahler – al componeerden ze er vaak slechts één, en soms twee of drie.

Fauré schreef er twee. Ze zijn beide even prachtig, en worden ook zo ge­speeld. Hoogtepunt is het langzame deel uit Kwartet nr. 2, Adagio non troppo, dat hij op papier zette nadat zijn verloving met Marianne Viardot op de klippen was gelopen (niet zijn idee). Alleen Fauré kan zulke ontroerende muziek schrijven zonder sentimenteel of larmoyant te worden, maar ook zonder de luisteraar eraan te laten twijfelen dat hier iets wezenlijks wordt medegedeeld. Juist in het achterhouden zit de kracht.

Klassiek

Fauré Quartett
Quartet no. 1 & 2
(Berlin Classics)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden