Plus

Zo maak je je volgers blij

De Beste Social Awards eren bedrijven en personen die bijzonder creatief omgaan met sociale media. Initiatiefnemer Diederik Broekhuizen over een handvol kanshebbers.

Tim Hofmans serie #BOOS wordt ontzettend veel bekeken op Youtube. Beeld #Boos

Herkenbare onderbroekenlol op Facebook en oergeestige actuele inhakers op Twitter: dat sociale media een nieuwe vorm van vermaak zijn, moge duidelijk zijn. De creatiefste posts en gebruikers worden jaarlijks in het zonnetje gezet met De Beste Social Awards.

Het jaarlijkse prijzenfeest, op 8 juni voor de vierde keer gehouden, is een initiatief van Diederik Broekhuizen (34). Met zijn bureau helpt hij merken en bedrijven met hun sociale media. Ook vist hij met zijn team dagelijks de krenten uit de virtuele pap om die te presenteren op het platform De Beste Social Media.

De afgelopen tijd zijn zoveel bedrijven, organisaties en instanties bekwaam geraakt in het creatief inzetten van social media, dat Broekhuizen voor de prijsuitreiking van een vakjury heeft aangesteld om onderscheidingen aan die categorie uit te delen.

Broekhuizen roept het al jaren: de socialemediabranche is volwassen geworden, en al lang niet meer het klusje voor de stagiair of bijzaak voor de communicatiemedewerker. Daarbij hoort een kwaliteitslabel in de vorm van een award. Voor de publieksprijzen, waarop gestemd kan worden, hebben Broekhuizen en zijn team een lijst nominaties opgesteld.

Daaronder vallen de 'opmerkelijkste klachten van het jaar' (zoals Facebookgebruiker Oompie Lay, die een Hitlertekening vond in een kleurboek van Kruidvat) en 'BN'ers die keer op keer viraal gaan' (zoals Arjen Lubach met de Kamergotchi en zijn The Netherlands Second-video).

"Veel volgers of likes hebben is niet genoeg," zegt Broekhuizen. "Alleen de écht creatieve reacties en de mensen die een socialemediatrend zetten, maken een kans." Op verzoek tipt Broekhuizen vier nominaties die om die reden in aanmerking komen voor een prijs.

Diederik Broekhuizen organiseert voor de vierde keer De Beste Social Awards. Beeld Eva Plevier

1. Influencer, BN'er of beide?

De scheidslijn tussen influencers, die geld verdienen door op sociale media producten aan te prijzen bij hun grote schare volgers, en bekende Nederlanders is volgens Broekhuizen aan het vervagen.

"Het beste voorbeeld is Tim Hofman. Hij is een BN'er geworden door de tv-programma's die hij maakt, maar is net zo goed een influencer omdat hij heel actief is op Snapchat en YouTube. Zijn YouTubeserie #BOOS is een van de creatiefste en beste series van Nederland, terwijl er heel veel leuke YouTubers zijn, en het niveau héél hoog is."

2. De kracht van de buurman

Broekhuizen: "Wat ik opvallend vind, is dat niet alleen Tim Hofman, maar ook jij en ik enorme impact op sociale media kunnen hebben. Vrijwel dagelijks gaan berichten viraal die honderdduizenden mensen bereiken."

Een van de mooiste voorbeelden van de afgelopen tijd is een spitsvondige Facebookpost van Bas Belleman.'Hoe bak je pannenkoeken?' schreef Belleman. 'VVD: Zoek dat zelf maar uit. PvdA: Pannenkoeken bak je samen. CDA: Pannenkoeken bak je zoals vroeger.'

Belleman ging alle partijen af, en wist ze met het pannenkoekenvraagstuk wonderlijk goed te kunnen omschrijven. "Die post heeft alleen al op onze site twee miljoen mensen bereikt. Vroeger had je de pers nodig voor die impact, nu kan iedereen dat bereiken."

3. Merken worden socialmediamerken

"Sommige merken hebben sociale media in hun dna zitten," zegt Broekhuizen, "en zijn tot ware socialemediamerken uitgegroeid."

Merken die genomineerd zijn voor een award zijn bijvoorbeeld Albert Heijn, dat het populaire YouTubekanaal Appie Today is gestart, en Netflix, dat online scherp inspeelt op zijn beroemde series.

"Chocomel doet zelfs niet meer aan tv-campagnes, maar maakt alleen nog maar content die bedoeld is voor sociale media." Dat wordt beloond met een grote groep volgers en veel likes.

De 1 april-grap van Chocomel van dit jaar. Beeld Chocomel

4. Politici worden 'personal brands'

Tijdens de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen maakten veel Nederlandse politici gretig gebruik van Twitter, Facebook en Instagram.

De manier waarop GroenLinksleider Jesse Klaver persoonlijk ingaat op opmerkingen of vragen is volgens Broekhuizen nog niet eerder gezien. En Alexander Pechtold van D66 deed bijvoorbeeld mee met de actie #allemannenhandinhand tegen homogeweld, en liep hand in hand met Wouter Koolmees op het Binnenhof."

Die actie ging daarna viraal en vond veel navolging. Broekhuizen: "Ik vermoed dat het imago van Jesse Klaver en Alexander Pechtold, maar ook van Klaas Dijkhoff en Gert-Jan Segers vooral voor jongeren erg wordt bepaald door hun gedrag op sociale media."

Alexander Pechtold en Wouter Koolmees deden mee aan de solidariteitsactie voor twee homo's die in Arnhem werden mishandeld omdat zij hand in hand over straat liepen. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden