Plus

Zijn stijl: All over the place

De Parijse modewereld beviel hem niet zo. Maar het Franse label Faith Connexion verleidde ontwerper Magnus Dekker (28) om terug te gaan. 'Nu maak ik écht wat ik wil maken.'

De pailettenbroek van Faith Connexxion Beeld Alex Raduan

Magnus Dekker en zijn team zijn net aangekomen in hun hotel in het Italiaanse Ancona, waar ze op bezoek zijn bij de fabrikant voor de ontwikkeling van hun volgende collectie. En dat terwijl de 'vorige' collectie - herfst/winter 2018 - nog geen vijf dagen in de showroom hangt. "Stilzitten is er niet bij," zegt Dekker lachend.

Dat deze baan als ontwerper voor het Franse modelabel het gevolg zou zijn van zijn afstudeercollectie, had Dekker zes jaar geleden niet durven vermoeden. De toen 22-jarige Artezstudent won de Frans Molenaar-prijs met een collectie gebaseerd op hysterische voetbalsupporters uitgedost in nationale vlaggen. In het publiek zat Gilles Frechou-Kern, assistent van de creatief directeur van Balmain. "Hij vond mijn collectie heel cool, maar kon er voor Balmain verder niets mee."

Vijf jaar later was dat wel het geval. Frechou-Kern werkte inmiddels bij het Franse modelabel Faith Connexion. "Ze waren op zoek naar een nieuwe ontwerper en hij herinnerde zich mijn show." Via LinkedIn kreeg Dekker een berichtje: 'Sta je open voor een nieuwe uitdaging?'

Niet zo'n leuke stad
Dekker wist eerst niet zo goed wat hij ermee moest. "Mijn ervaringen met Parijs waren niet zo goed. Na mijn studie ging ik erheen voor een stage bij Balmain en een traineeship bij Lanvin. Dat viel allemaal een beetje tegen. Bovendien vond ik Parijs niet zo'n leuke stad. Toen mijn moeder overleed, ben ik teruggegaan naar Amsterdam. Ik had behoefte aan een normale baan, een negen tot vijf mentaliteit."

Hij zei de Parijse couture vaarwel en ging aan de slag bij het Nederlandse merk Gaastra, bekend om zijn praktische zeiljassen. Niet direct een merk waaraan je denkt bij een creatieve, ambitieuze couturier. "Je zou het misschien niet verwachten, maar ik werd daar als ontwerper nog best wel vrijgelaten. Je moet alleen werken binnen retailkaders: een x-aantal herenjassen, een x-aantal damesjassen, in bepaalde prijsklassen. Ik heb daar twee jaar met plezier gewerkt, maar dat was ook wel genoeg."

Het berichtje van Frechou-Kern kwam dus op een goed moment. "Hoewel ik met mijn vriendin in Amsterdam woonde en we hier allebei een baan hadden, besloot ik toch naar Parijs te gaan om kennis te maken. Toen ze de filosofie van Faith Connexion uitlegden - geen hoofdontwerper, maar een platform voor verschillende ontwerpers, bedrijven en artiesten - werd ik enthousiast. En toen ze zeiden: 'Noem gewoon een bedrag', was ik om. Dat is echt een groot verschil met Nederland: je wordt in Parijs als creatief meer gewaardeerd. In Nederland is ontwerp gewoon een afdeling zoals HR dat ook is. In Parijs wordt veel meer geïnvesteerd in creatief talent."

Het bleek een goede zet. "Nu maak ik écht wat ik wil maken. Ik ben verantwoordelijk voor alle denim, al het leer en alle tailoring." Dekker is een van de vier vaste ontwerpers van Faith Connexion. Daarnaast wordt er gewerkt met verschillende kunstenaars, artiesten en bedrijven.

Trainingsbroeken met drukknopen
Een van de bekendste samenwerkingen is die met het Italiaanse merk Kappa, dat bekendstaat om de - vooral in de jaren negentig populaire - snaps, trainingsbroeken met drukknopen aan de zijkanten. Faith Connexion maakte er een met pailletten. "Die broek kwam voort uit een gezamenlijke brainstorm: de een zegt iets over een broek, de ander over de stof. Zo ontstaan de leukste dingen." Het werd een van de best lopende items van het merk.

Ook in de herfst/winter 2018-collectie komt de paillettenbroek terug. De ene keer gecombineerd met een kanten body, de andere keer met een flanellen pyjamabroek. "Faith Connexion is niet echt street, niet echt Franse chique. Het is all over the place, maar dat is onze stijl geworden."

Dat sterren als Kanye West en Beyoncé in zijn ontwerpen lopen, interesseert Dekker niet echt. "Je hebt het nodig als merk, maar het is niet waar ik het voor doe. We betalen mensen nooit om onze kleding te dragen, dus ze dragen het omdat ze dat echt willen. Dat is leuk. Maar voor ons ligt de focus op het creatieve."

Zijn inspiratie haalt Dekker onder andere uit zijn geboortestad Amsterdam. "Ik vind het reuze interessant dat Amsterdam zo'n aantrekkingskracht heeft op jongeren. Dat gegeven heb ik gebruikt in een sweater waarop staat 'Amsterdam is my hometown', een soort toeristensweater maar dan streetstyle. We zijn dat toen ook voor LA, Londen, Tokio, Parijs en Mexico City gaan doen. Faith Connexion gaat over jongerenmentaliteit en jongeren identificeren zich snel met steden."

Maar Dekker put ook nog uit zijn ervaring bij Gaastra. "Ik heb daar echt goed jassen leren construeren. Alle pufferjackets uit deze collectie zijn van mijn hand. Je hebt ontwerpers die goed zijn in het mooi laten vallen van stoffen en ontwerpers die goed zijn in het opbouwen ervan. Ik hoor bij die laatsten."

Acht collecties
Hoelang Dekker dit nog wil blijven doen, weet hij niet. "Het zou best saai zijn als ik nu al zou kunnen voorspellen hoe de komende vijf jaar eruitzien. Ik werk nu iets meer dan anderhalf jaar bij Faith Connexion, vaak zie je dat ontwerpers twee tot drie jaar blijven. Als ontwerper doe je tegenwoordig vier seizoenen per jaar, ik heb nu dus acht collecties gedaan. Dat is best uitputtend en op een gegeven moment wil je ook weer iets anders."

Ambitie om op eigen naam iets te beginnen, heeft hij niet. "Ik ben daar te perfectionistisch voor. Dan wil ik het meteen helemaal goed hebben. Ik word liever creatief directeur bij een ander merk. Dan kan je het uittesten zonder je naam te gebruiken. Bovendien zijn er al zo veel merken, ik heb niet het gevoel dat ik op die manier iets moet toevoegen. Maar als ik over twee tot drie jaar nog steeds ontwerper ben, ben ik wel een beetje teleurgesteld."

Magnus Dekker Beeld Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.