Zeven nieuwe opera's bij DNO

Dirigent Simon Rattle. Foto EPA

AMSTERDAM - Simon Rattle komt Der Rosenkavalier dirigeren, Mariss Jansons doet Tsjaikovski's Jevgeni Onjegin, René Jacobs leidt Platée van Rameau, Hartmut Haenchen herhaalt Die Soldaten en Marc Albrecht gaat Fidelio dirigeren.

Het nieuwe seizoen van De Nederlandse Opera wordt er een om naar uit te zien.

Twaalf verschillende voorstellingen staan bij DNO op stapel. Zeven daarvan zijn nieuwe producties, twee daarvan opera's van nog levende componisten. Intrigerend is dat Pierre Audi, artistiek directeur van DNO, Peter Jan Wagemans' Legende, de ontsporing van Meneer Prikkebeen, een kans geeft zich in het theater te bewijzen. De opera in het Nederlands was een paar jaar geleden in de ZaterdagMatinee een daverend succes.

Reinbert de Leeuw dirigeert Legende. Ingo Metzmacher dirigeert de nieuwe opera van de Duitse grootheid Wolfgang Rihm. Rihms Dionysos is ook onderdeel van het Holland Festival.

Hoogst opmerkelijk is ook dat Sir Simon Rattle, chef van de Berliner Philharmoniker, in 2011 tijd heeft vrijgemaakt voor Der Rosenkavalier met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Prachtsopraan Anne Schwanewilms zingt de rol van de Feldmarschallin.

Ook oudemuziekspecialisten René Jacobs en Marc Minkowski komen langs, met Rameau en Gounod (Roméo et Juliette), Mariss Jansons dirigeert het Koninklijk Concertgebouworkest in Jevgeni Onjegin, met zes Russische solisten - ook Holland Festival - en Hartmut Haenchen komt langs voor de reprise van Zimmermanns indrukwekkende Die Soldaten (regie Willy Decker).

De aanstaande nieuwe chef-dirigent van DNO en NedPhO Marc Albrecht komt zich opwarmen in Beethovens Fidelio in de regie van Robert Carsen. Andere nieuwe producties zijn Verdi's Les vêpres siciliennes en Brittens Billy Budd. Het sluwe vosje van Janacek en de hevig bekritiseerde Don Giovanni zijn reprises.

Truze Lodder, zakelijk directeur, toonde zich gisteren teleurgesteld over de gemiddelde zaalbezetting in 2009 - 92 procent, 'voor ons behoorlijk slecht'. DNO wil met een flexibeler abonnementensysteem meer mensen naar het theater lokken. Daarom zijn de toegangsprijzen voor 2010/11 niet verhoogd. (ERIK VOERMANS)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden