Plus

Zeven korte films uit NFF-programma maandagavond te zien in Het Ketelhuis

Zeven korte films geselecteerd voor het Forum van de Regisseurs, het programma waarmee het Nederlands Film Festival de eigenzinnige auteursfilm voor het voetlicht brengt, zijn maandag ook te zien in Amsterdam.

Joost Broeren-Huitenga
Naast de Gouden Kalfcompetitie heeft het Nederlands Film Festival ook een programma specifiek voor de auteursfilm: het Forum van de Regisseurs. Beeld LEVIN DEN BOER/ANP
Naast de Gouden Kalfcompetitie heeft het Nederlands Film Festival ook een programma specifiek voor de auteursfilm: het Forum van de Regisseurs.Beeld LEVIN DEN BOER/ANP

Sinds 2015 kent het Nederlands Film Festival naast de welbekende Gouden Kalfcompetitie ook een programma specifiek voor de auteursfilm: het Forum van de Regisseurs. Dat biedt een podium aan, in de woorden van het NFF zelf, ‘grensverleggende Nederlandse auteursfilms die één ding gemeen hebben: hun eigenheid’.

Veel meer lijkt er inderdaad niet te overlappen in de selectie. Er ligt een flinke afstand tussen Sam de Jongs kleurrijke satire Met mes en archiefdocumentaire Three Minutes – A Lengthening van Bianca Stigter, tussen de Nederhorror van Moloch (Nico van den Brink) en de intieme documentaire Housewitz (Oeke Hoogendijk), tussen de dynamische jeugddocu Shabu (Shamira Raphaëla) en Netflixthriller Forever Rich (Shady El-Hamus).

Weinig woorden

Naast die zes speelfilms zijn ook zeven korte films voor de competitie geselecteerd, die maandag worden vertoond in de Amsterdamse bioscoop Het Ketelhuis. Dit zevental toont een andere opvallende overeenkomst: de bescheiden rol die het gesproken woord erin speelt. In meerdere van de films wordt zelfs helemaal niet gesproken.

Uitzondering die de regel bevestigt is Obesk van Jonas Smulders, vooral bekend als acteur. In rokerig zwart-wit en plat Rotterdams accent vangt de film de woordenstroom van vier dokwerkers in een morsig havencafé.

Het andere uiterste biedt Stilte in augustus, een zintuiglijke documentaire waarin Paul de Ruijter in sferische scènes een portret schetst van zijn vader en diens boerderij in West-Friesland, waar de regisseur opgroeide. In plaats van het in dialogen te gieten, schetst De Ruijter met fragmenten van ritselend gras, de nog natte pootjes van een pasgeboren kalf en zijn vader die over zijn land uitkijkt, een gevoel van vergankelijkheid.

Experimentele vorm

Twee andere films kiezen voor dans om dingen over te brengen die niet in woorden gevat kunnen worden. In La última ascensión toont fotograaf en regisseur Kevin Osepa het leven van een visser op Curaçao, die op het water herhaaldelijk een geestverschijning ontwaakt. Hun woordeloze dans is een hoogtepunt in deze rijke film vol mystieke beelden.

Anahit van Laura Hermanides bestaat geheel uit dans. Als een bezoek aan een zwembad bij het titelpersonage een traumatische herinnering aan een aanranding oproept, leidt dat tot een steeds intensere choreografie, alsof het fysieke trauma zich ook alleen in beweging laat uiten en verwerken.

Ook als er wel gesproken wordt, zijn andere zaken van groter belang. In Een weefsel van licht plakt Bram Ruiter onder de beelden van een teruggevonden rolletje 8mm-film schijnbaar willekeurige flarden tekst. In de documentaire So Loud the Sky Can Hear Us van Lavinia Xausa zijn het gezangen die de dialogen overstemmen.

De film waarin het meest gesproken wordt, Buurman Abdi van Douwe Dijkstra, is ook degene met de meest experimentele vorm, en de meest intrigerende in de selectie. Dijkstra verbeeldt samen met zijn atelierbuurman, de uit Somalië gevluchte Abdi, diens bewogen levensgeschiedemis. Maar de film draait vooral om dat maakproces zelf, in de kleine studio van Dijkstra, en hoe dat wel of niet zou kunnen raken aan wat er werkelijk gebeurd is.

Maandag 19.30 en 21.00 in Het Ketelhuis, kaarten ketelhuis.nl

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden