PlusVoor alle leeftijden

Zestig prinselijke wolkjes stof en andere sprookjesbeelden in ‘Het bamboemeisje’

Sommige kinderboeken ontstijgen de doelgroep die in de genrenaam besloten ligt. In deze rubriek licht Joukje Akveld boeken uit voor een publiek zonder bovengrens. Deze week: Het bamboemeisje van Edward van de Vendel en Mattias De Leeuw (Querido, € 22,50).

null Beeld -
Beeld -

Wie zijn de makers?

Edward van de Vendel (1964), jeugdboeken-auteur met een hoge productie van hoge kwaliteit. Zijn werk is talloze malen bekroond en omvat fictie, non-fictie, poëzie en prentenboeken voor lezers van 3 tot 15+. Gulden Paletwinnaar Mattias De Leeuw (1989) is een Vlaamse tekenaar met een zwierig handschrift, die eerder Van de Vendels Dertien rennende hertjes illustreerde.

Wat voor boek is Het bamboemeisje?

Een beeldroman. Het aandeel van schrijver en tekenaar is gelijk, wat bijzonder is voor een boek van ruim 250 bladzijden. Tegelijk is het een sprookjesachtige vertelling over een oude Japanse bamboesnijder en zijn vrouw, die op een dag een meisje vinden zó minuscuul dat ze in hun handpalm past. ‘Alles aan haar was echt en alles aan haar was klein,’ schrijft Van de Vendel. De scène herinnerde me aan Issun Boshi van Icinori, een Japans sprookje met net zo’n minihoofdpersoon, en aan Joke van Leeuwens Iep!, waarin een echtpaar onder een struik ook een wezentje vindt dat niet helemaal van deze wereld is.

Wat maakt het boek bijzonder?

Op tekstniveau is dat het sprookjesidioom, aangelengd met frisse Van de Vendelzinnetjes. In een setting waarin keizers en prinsen rondlopen en een meisje zo mooi is dat alle mannen aan háár denken als ze aan een meisje denken, strooit Van de Vendel met vrolijk-grappige observaties. Zo wordt een vertrekkende prins gevolgd door ‘zestig prinselijke pony’s, gevolgd door zestig prinselijke wolkjes stof.’ Qua beeld is het vooral de veelheid aan illustraties die bedwelmend werkt. Met een nadruk op blauw, groen en geel creëert De Leeuw een oosterse wereld, waarin het bamboe hoog opschiet en de hemel waterverfblauw kleurt. Het zijn ­dromerige plaatjes, waarop gezichts­uitdrukkingen met enkele puntjes en streepjes zijn neergezet.

Waarom is dit boek interessant voor ­volwassenen?

Vrijwel alles wat Van de Vendel schrijft, valt onder het soort literatuur dat zich aan leeftijdsgrenzen onttrekt. Dit rijk geïllustreerde sprookje over universele waarden als liefde, hunkeren en loslaten valt dubbel in die ­categorie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden