Plus Filmrecensie

Ze noemen me Baboe toont het belang van documentairefilms

Honderden uren aan ongezien beeldmateriaal hermonteerde Sandra Beerends tot een aangrijpend en coherent verhaal over een kindermeisje in Nederlands-Indië. Het kindermeisje heeft nooit bestaan, maar haar verhaal, resultaat van grondige research van Beerends, is toch waar gebeurd.

 Door toevoeging van fictieve elementen zonder daarbij aan historische waarde te verliezen, schijnt de museu­mwaardige archieffilm Ze noemen me Baboe een sensitief licht op de onvertelde verhalen van de baboes in Nederlands-Indië.

Baboe, samengesteld uit het Indonesische woord voor mejuffrouw (mba) en moeder (ibu), is de naam die Nederlandse gezinnen gaven aan hun kindermeisjes. Elk kindermeisje droeg dus dezelfde naam – een voor hun oren vreemde combinatie van woorden – waardoor de kindermeisjes na de Japanse bezetting niet met de Nederlandse families konden worden herenigd.

Beerends geeft het kindermeisje wel een naam, en daarmee een persoonlijkheid. We volgen Alima, een verzamelpersonage dat moet staan voor alle kindermeisjes in Nederlands-Indië. Er is weinig beeldmateriaal van kindermeisjes: de Nederlanders filmden alleen hun kinderen; de kindermeisjes staan aan de rand van het beeld. Het is Alima’s vertelling, gebaseerd op verslagen over baboes uit eerste en tweede hand die haar naar het centrum van het blikveld haalt.

Alima adresseert haar verhaal aan haar jong overleden moeder. Haar mijmeringen – over taal, vrijheid en identiteit – beginnen wat vlakjes, maar komen tot rijping als ze met haar Nederlandse familie twee maanden naar Nederland verhuist en daar studenten ontmoet die voor een onafhankelijk Indonesië strijden.

Bestaande uit ritmisch gemonteerd beeldmateriaal uit Japanse en Nederlandse archieven, waaronder de Eye-collectie, verbeeldt de archieffilm niet alleen de ontwikkeling van Alima, maar ook die van Indonesië, dat zich probeert te bevrijden van het koloniale regime. Zo is Ze noemen me Baboe een prachtvoorbeeld van het belang van documentairefilms.

Ze noemen me Baboe

Regie Sandra Beerends
Te zien in De Balie, Eye, Ketelhuis, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden