Plus

Zangles met Trijntje Oosterhuis is net als woordjes stampen

Trijntje Oosterhuis, de zangeres met het gouden keeltje, stelt in een masterclass dat ze iedereen kan leren zingen. In vlaag van overmoed gaf verslaggever Hanneke van Houwelingen zichzelf op als proefpersoon.

In de masterclass Grootmeesters leert Trijntje Oosterhuis iedereen zingen. Beeld grootmeesters.nl
In de masterclass Grootmeesters leert Trijntje Oosterhuis iedereen zingen.Beeld grootmeesters.nl

‘Harder!,” roept Trijntje Oosterhuis. “Ik hoor je niet.” Met haar grijze laarzen stampt ze op de vloer, in het ritme van Let it be van The Beatles. Harder? Ik blik steels naar de deur van de hotellobby in Amsterdam-Oost. Dun glas, kieren. Oh God, bewaar ons. De hotelgasten zitten in alle rust aan hun ontbijt. Kopje koffie, krantje erbij.

Ik staar naar de stampende laarzen en haal diep adem. “Let it bieee, let it biee-HIEEE.” Ik onderbreek mezelf met een nerveus lachje, maar Trijntje (‘Nóg een keer’) gaat als een onverstoorbare aerobicscoach door. “Ik geloof in de kracht van herhaling. Het is net als woordjes stampen op school,” zal ze later uitleggen.

Het was niet mijn bedoeling om Trijntjes protegé te worden. Ik zou haar interviewen over ‘Grootmeesters’, een online studieplatform waarin de zangeres in 28 lessen de zangkwaliteiten van cursisten bijspijkert. Maar toen zag ik in een van die colleges Koosje, een jonge vrouw die net als ik (sorry!) geen nachtegaal is. Met hulp van coach Trijntje lukte het Koosje om binnen een halfuur toonvast het bekendste nummer van The Beatles te zingen. Dat wilde ik ook.

De rol van docent is niet nieuw voor de Amsterdamse zangeres, zo getuigt haar onvermoeibare inzet in de hotellobby. Eerder was ze coach in talentenjachten The voice of Holland en It Takes 2, later gaf ze zangles op conservatoria en nu is er dus een online masterclass. Altijd vertelt Trijntje (48) het eerlijke verhaal: dat zij na dertig jaar podiumervaring nog altijd zenuwen voelt. “Bij elk optreden vraag ik mezelf af: waarom doe ik dit? Zingen is doodeng. Alsof je in een roze string over de Albert Cuyp rent. Zo voelt dat ook op het podium. Dat is de plek waar ik mijn hart op tafel leg en door middel van mijn stem anderen vertel hoe ik me voel. Na een tijdje valt die spanning van me af.”

Die wedstrijdspanning ontwikkelde ze als jongvolwassene. Als kind gaf Trijntje thuis optredens tussen de schuifdeuren voor opa’s en oma’s. Ze zong onbevangen in de Amstelkerk in Amsterdam, waar haar vader voorganger was. “Ik was er niet mee bezig of ik ‘goed’ was.” Later volgden de ambities, het geleur bij kroegen om ‘alsjeblieft’ te mogen optreden en daarmee ook de plankenkoorts. “Ik ging met een stapel zelfgekopieerde flyers en een emmertje behangplak naar de stad en plakte bushokjes vol, in de hoop dat mensen naar mijn bandje kwamen kijken. Heb ik nog een boete voor gekregen indertijd.”

Hysterische rode jurk

Tegenwoordig hoeft een beginnend artiest niet te hannesen plak en papier. Iedereen kan zichzelf promoten via YouTube, Tiktok of Instagram. Een groot voordeel van deze tijd, vindt Trijntje. “Sociale media is het nieuwe posters plakken. Je kunt zonder platenlabel de wereld in en laten zien wat je kunt. Doen!”

Tips als deze worden in de online masterclass afgewisseld met thuisopdrachten en documentairebeelden. Het meest iconische beeld is deze zomer precies 25 jaar oud en werd het kantelpunt in Trijntjes carrière. Voor het oog van 50.000 supporters en miljoenen tv-kijkers opende ze al zingend de Amsterdam Arena met de door John Ewbank geschreven hymne De zee. “Ik toerde toen al twee jaar de wereld rond met Candy Dulfer en had die zomer nét een hitje met Total Touch met het nummer Touch me there, maar voor het grote publiek was dit moment in de Arena bepalend. Veel mensen dachten: huh, wie is dat meisje in die hysterisch rode jurk?” De rest is geschiedenis. Trijntje werd een van Nederlands bekendste artiesten. In september komt er een nieuw album uit met liedjes van de Amerikaanse componist Burt Bacharach.

Kleuterjuf

Terug naar de hotellobby, waar coach Trijntje inmiddels stampt én klapt. Haar pupil heeft wat problemen met de timing, maar daar heeft ze een trucje voor. De eerste zin van Let it be wordt niet gezongen, maar uitgesproken. Bij elke lettergreep klapt ze in haar handen. “Ik doe eigenlijk hetzelfde als de kleuterjuf van mijn 5-jarige dochter. Boom is één klap, ta-fel is twee klappen. Als je dat onder de knie hebt, veranderen we de toonhoogte van de noten en gaan we over op zang.”

Er is nog geen hotelgast gevlucht voor mijn ongecontroleerde uithalen, dus vooruit. Al klappend worstel ik me door de eerste zin. ‘When I find my-self in times of trou-ble, moth-er Maaaar-ry comes to me.’ Trijntje is zichtbaar tevreden.

Wat ook helpt, tipt ze, is deze zangpartij opnemen en terugluisteren. “Doe ik zelf heel vaak. Het is net als kijken naar een foto. Zo van ‘iehh, ben ik dat?’ Ja, dat ben jij écht.” Accepteren dus, of – om in het thema te blijven – let it be.

Take 13. “Je hebt veel meer tijd. Doe mij maar na: mooooth-er Maaaar-ry.”
Take 15. “Haal even diep adem en ga mee op mijn ritme.”
Take 23. “We gaan nog even door, dit is hartstikke leuk.”
Take 28. “Nu jij alleen. One, two, three and gó.”
Take 35. “Yes! Dit was al zoveel beter.”
Take 37. “Ik zou met liefde nog een uurtje doorgaan, maar mijn puberzoon moet zijn boeken inleveren.”

Mijn docent heeft nog één tip voor ze naar school sjeest: “Wees niet te hard voor jezelf. Vroeger, als ik een verkeerde noot had gezongen of mijn tekst kwijtraakte, zat ik na afloop thuis met de gordijnen dicht te huilen.” Kermend: “Ohhh, het was niet goed, hield ik mezelf voor. Terwijl er diezelfde avond mensen met tranen in hun ogen naar me toe waren gekomen om te vertellen hoe diep ik hen had geraakt. Dát is waar het om draait. Het heeft me jaren gekost om mijzelf imperfecties te vergeven.”

Hoe ze dat doet? “Dan zeg ik tegen mezelf: boehoeee, je bent ook maar een mens.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden