YouTubers: ‘Einde aan ons verdienmodel? Het wordt erg opgeblazen’

YouTubers Mascha Feoktistova en Enzo Knol maken zich geen zorgen over de aangescherpte regels met betrekking tot reclame in video’s. ‘Ik denk dat het allemaal erg opgeblazen wordt. Vloggers mogen gewoon reclame blijven maken voor hun sponsoren, zolang ze er maar duidelijk genoeg over zijn.’

Vlogger Enzo Knol. Beeld EPA
Vlogger Enzo Knol.Beeld EPA

Volgens het Commissariaat voor de Media is het vanwege nieuwe regels, die voortvloeien uit de per 1 november gewijzigde Mediawet, voor ‘commerciële mediadiensten op aanvraag’ verboden om producten aan te prijzen. Voor welke platforms de nieuwe regels gaan gelden, is overigens nog niet vastgesteld, al lijkt het er volgens een woordvoerder ‘sterk’ op dat YouTube als zo’n medium wordt aangemerkt.

Het Financieele Dagblad noemde de nieuwe regels ‘een bom onder het verdienmodel’ van veel bekende vloggers, die soms honderdduizenden kijkers trekken. Grote bedrijven betalen makers van online vlogs soms tienduizenden euro’s voor een enthousiaste vermelding.

YouTuber Mascha Feoktistova − 645.000 abonnees op YouTube en 640.000 volgers op ­Instagram − denkt dat het allemaal wel meevalt. “Er is nog helemaal niks concreet. Voor nu gaat er weinig voor ons veranderen. Ja, we zullen vast wat duidelijker moeten zijn zodra we een bepaald product promoten, maar de gemiddelde Nederlandse YouTuber is professioneel en ervaren genoeg om daar een creatieve oplossing voor te vinden.”

Onduidelijk

Ook Enzo Knol − 2,5 miljoen abonnees op YouTube en 1,8 miljoen volgers op Instagram − ziet geen problemen in de wijziging van de Mediawet. Hij stelt zelfs blij te zijn met de nieuwe ­regels. “De afgelopen jaren was het voor mij en mijn collega’s onduidelijk wat de regels precies waren en hoe we daarmee moesten omgaan. Het is juist goed dat we nu weten welke stappen we moeten ondernemen om met een bedrijf te kunnen samenwerken.”

Eerder dit jaar werd Knol nog op de vingers ­getikt door de Reclame Code Commissie, omdat hij niet had aangegeven dat zijn samenwerking hem ook geld opleverde. “Nu is dat duidelijke signaal er dus wel. Ook voor ouders is het goed dat deze regel er is gekomen.”

Net als Feoktistova is Knol van mening dat het verdienmodel voor vloggers en YouTubers niet in ­gevaar is. “Ik zie echt totaal geen problemen. Ik besef al te goed dat ik invloed heb op mijn ­kijkers en dat mijn doelgroep jonger is, maar ­zodra ik netjes vermeld dat het om een betaalde samenwerking gaat, is er niets aan de hand.”

Knol baalt overigens wel dat de plicht om een betaalde samenwerking te vermelden nu alleen bij vloggers lijkt te worden neergelegd. “Wat ik nergens voorbij zie komen, is dat YouTube ook een plicht heeft. Bij het uploaden van een video moet je bijvoorbeeld op voorhand aanvinken dat je betaald wordt voor het promoten van ­producten. Zij hebben daar dus ook zicht op.”

Vaag en onduidelijk

Mascha Feoktistova begrijpt dat de overheid jonge YouTubekijkers in bescherming wil nemen. Zelf heeft ze weinig met die doelgroep te maken. “Ik richt mij voornamelijk op kijkers tussen de 18 en 35 jaar. Volwassenen dus. Toch wil ik als vlogger zo open en transparant mogelijk zijn. Dus ik vermeld altijd wanneer het een promotie betreft.”

Het is overigens nog niet duidelijk wanneer de nieuwe regels ingaan. Ook moet nog op Europees niveau worden besproken wie precies onder de nieuwe regel vallen. “En dat maakt dit bericht nou zo vaag en zo onduidelijk. Dat wij helemaal geen producten meer mogen aanbieden, haal ik er echt niet uit. Eens in de zoveel tijd komt er zulk nieuws naar buiten. Wij wachten gewoon rustig af.”

Beautyvlogger Mascha Feoktistova. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP Kippa
Beautyvlogger Mascha Feoktistova.Beeld Hollandse Hoogte / ANP Kippa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden