Plus

Youtuber Kalvijn: 'Geef zenderbazen minder macht'

Kelvin Boerma (22) is beter bekend als youtuber Kalvijn. Over de traditionele mediawereld zijn hij en zijn collega weinig positief.

Er kan zo veel meer met paprika, een van de thema's in Kalvijns YouTubefilms. Beeld -

Een bezoekje aan een pretpark of zwemparadijs, dat zit er voor Kelvin Boerma sinds ongeveer een jaar niet meer in. Pasgeleden probeerde hij het nog even, met zijn vrienden naar de Efteling.

Elke keer dat hij uit een attractie stapte stonden er drommen kinderen te wachten voor een praatje en een selfie. Daar was de lol snel af.

Niet iedereen kent Kelvin Boerma, maar onder de naam Kalvijn is hij een van de populairste youtubers van Nederland. Acht jaar geleden begon hij als 14-jarig jochie met filmpjes maken en daar is hij niet meer mee gestopt. Kalvijn brandt bijvoorbeeld reclames af, doet imitaties en challenges, en maakt videoclips.

Die video's zorgen voor ongelooflijk veel YouTubevolgers, vooral jongeren tussen de 12 en 24 jaar. Dat hij zijn Kalfam - Kalvijn family - serieus neemt laat zijn onderarm zien.

Daarop tatoeëerden hij en zijn vrienden voor elke 100.000 volgers een streepje. Er staan nu acht bibberige lijntjes, het negende volgt binnenkort. Waarom ze hem zo leuk vinden kan hij moeilijk omschrijven. "Ik kan volgens mij gewoon goed lullen over niks. Op een grappige, herkenbare manier."

Koeienboerderij
Zoals veel youtubers schreef ook Boerma een boek, dat sinds deze week te koop is. In Van niks naar clicks geeft hij tips voor iedereen die ook van YouTube wil leven.

Het grootste deel van het boek beslaat zijn persoonlijke leven: zijn jeugd op een koeienboerderij in Delfzijl, zijn relatie en hoe hij op zijn zeventiende naar Amsterdam verhuisde om van zijn werk op YouTube een serieus bedrijf te maken, met zes werknemers en een studio.

Is dat niet een beetje maf, een halve autobiografie schrijven als je 22 jaar oud bent? Boerma lacht: "Misschien, maar alles wat ik over mijn werk vertel leidt terug naar iets persoonlijks. Bijvoorbeeld als ik over de keerzijde van mijn bekendheid schrijf; daardoor nam ik vrienden aan, die ik ook weer moest ontslaan. En maakte ik het onterecht uit met mijn vriendin."

Lineaire tv
Boerma interviewde voor zijn boek bekende influencers met een groot publiek: Anna Nooshin, Dylan Haegens, Giel de Winter van StukTV en Famke Louise. Hij vroeg ze ook naar hun kijk op de traditionele mediawereld.

De gemene deler: lineaire tv is ten dode opgeschreven. Volgens Boerma moet er heel wat gebeuren willen de grote omroepen hun positie behouden.

"Het lijkt mij verstandig om de zenderbazen minder macht te geven. Als iemand nu een goed idee heeft, moet dat eerst langs de zenderbaas, die het nog even met zijn rechterhand gaat bespreken, waarna het in de groep wordt gegooid. Bij één idee worden zo tien mensen betrokken."

"Dan krijg je altijd iets veiligs, dat binnen de tv-regeltjes past. Volgens mij zijn er daarom de afgelopen vijf à tien jaar bijna geen bijzondere programma's op tv geweest. Ik geloof niet dat die werkwijze over tien jaar nog succesvol is."

Hij pleit voor de terugkomst van het tv-experiment. "Jiskefet is ook zo legendarisch geworden omdat die gasten een zak geld kregen en gewoon maar aan de slag gingen. Ik zou het te gek vinden als een omroep dat weer zou aandurven."

Van niks naar clicks, kalvijn.nl, €23,95

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden