Plus

Youtube-succes maakte speelfilmdebuut Tim Smit mogelijk

Met Amerikaans geld maakte debuterend filmregisseur Tim Smit in Amsterdam sciencefictionfilm Kill Switch. 'Film maken is moeilijker dan je denkt.'

Tygo Gernandt en Bérénice Marlohe spelen in Kill Switch Beeld Entertainment One

Noem het een jongensdroom. De Nijmeegse natuurkundestudent Tim Smit zette acht jaar geleden de door hem zelf gemaakte korte scifi-film What's in the Box? op Youtube. Wat er daarna gebeurde, overtrof zijn toch al rijke fantasie.

"Voor mij volledig uit het niets ging de film viraal. Na een paar dagen stond de teller op 30.000, maar het cijfer liep snel op. Ja, ik voelde me euforisch, maar het was ook spannend, want ik had die aandacht helemaal niet verwacht."

Het filmpje, dat 2,5 miljoen keer bekeken zou worden, veranderde zijn leven, voegt hij eraan toe. Dat is nu eens niet overdreven, want de spectaculaire kijkcijfers trokken ook de aandacht in Hollywood. Smit kreeg mailtjes en telefoontjes van Amerikaanse producenten, die met hem een speelfilm wilden maken.

De jongen die op een kamertje in een studentenflat op de computer special effects in elkaar knutselde, belandde plotseling in de Amerikaanse filmwereld.

"Nu gaat het beginnen, dacht ik, maar dat viel tegen. In eerste instantie werd ik warm ontvangen, maar film is duur en er haakten mensen af, omdat ze het risico toch te groot vonden."

Waarin dat risico zat? "Kill Switch is een experimentele film doordat hij, net als een game, het verhaal vertelt vanuit het perspectief van één personage. En ik was een regisseur zonder ervaring. Het gevolg was een jarenlange development hell. Het script is vele malen herschreven. Ook ben ik van producent gewisseld."

Geen appeltje-eitje
Zeven keer vloog Smit de afgelopen acht jaar naar Los Angeles ('soms voor een week, soms langer') om het over de film te hebben. Uiteindelijk kon hij met een miljoen dollar aan de slag, waarvan de helft uit Amerika kwam en de andere helft van het Nederlands Filmfonds.

Smits idee om de film, waarin een wetenschapper zich opoffert om de mensheid te redden, in zijn woonplaats Nijmegen te draaien, haalde het niet bij de producenten.

Een trein 'verwoest' een groot deel van de Madurastraat in Oost Beeld Entertainment One

"Zij wilden Amsterdam, want dat is internationaal een bekende stad." Smit filmde nu eens niet in de grachtengordel, maar op zelden gebruikte locaties als IJburg, de metrotunnel bij station Wibautstraat en het Rietlandpark.

De opnamen waren bepaald geen appeltje-eitje. "Het was soms verschrikkelijk moeilijk om de straten leeg te krijgen. We hebben veel mensen uit het beeld moeten poetsen."

Dat alles in achttien draaidagen moest gebeuren, maakte Smits leven er ook niet eenvoudiger op. "Het draaien ging goed, maar het echt zware werk zat in de nabewerking. Toen ben ik bijna overspannen geraakt. Ik moest worden ontlast, anders was ik eraan onderdoor gegaan."

Smit zoekt de oorzaak bij zichzelf. "Ik wilde alle visuele effecten doen. Dat leek me tof, maar ik heb me erop verkeken. Alleen al de nabewerking kostte me twee jaar. Ik heb er geen spijt van, maar zou nu meer delegeren."

Fanatieke gamer
Met Kill Switch wil hij de kijker een computerspelervaring geven, zegt Smit, die in het verleden een fanatieke gamer was. "Ik heb het nu drukker met werk, maar in het verleden was ik veel aan gamen. Mijn favoriete game is Half-Life. Dat spel heeft mij geïnspireerd. Er zijn meer vanuit het first person-perspectief in een apocalyptische wereld spelende films gemaakt, maar Half-Life heeft een bijzondere kwaliteit die mij aanspreekt."

Het first person-perspectief leverde verhaaltechnisch overigens nogal wat problemen op. "Het is moeilijk om een verhaal helemaal vanuit één persoon te vertellen. Je bent dan minder met zijn emotionele kant bezig en automatisch gericht op actie. Dat is lastig als je ook een traditionele verhaallijn hebt. Uiteindelijk hebben we een aantal scènes vanuit een ander perspectief gedraaid."

De romantische kijk op film maken is Smit inmiddels kwijtgeraakt. "Film maken is een fascinerend vak, maar moeilijker dan je denkt. Het maken van Kill Switch heeft me energie gekost, maar ook veel energie gegeven. Dit is mijn baby als regisseur. Ik ga zeker door, want Kill Switch verbeeldt maar een fractie van wat in mijn brein zit." In welk land dat zal zijn? "Waar ik kansen krijg. Kan Amerika zijn, maar ook Nederland."

Kill Switch is vanaf donderdag te zien in Pathe Arena.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden