Plus Film

Yesterday is een Beatlesfantasie met goedhumeur­garantie

Je wordt wakker en blijkt de enige ter wereld die zich de muziek van The Beatles herinnert. Van die fantasie maakte regisseur Danny Boyle een lieve, maar nogal lange film. 

Himesh Patel als B-artiest Jack Malik, die de wereld ­opnieuw laat kennismaken met de muziek van The Beatles. Beeld Universal Pictures

Hoe zouden de kennissen van Paul McCartney hebben gereageerd toen hij hen voor het eerst Yesterday voorspeelde? De vrienden van B-artiest Jack Malik zijn in elk geval niet meteen enthousiast. Ze horen het meesterwerkje voor het eerst van hun leven uit de mond van hun beste kameraad en recenseren voorzichtig: “Een beetje weeïg, maar verder wel oké.” Of: “Het is geen Fix You van Coldplay, maar toch best leuk.”

De premisse van de film Yesterday – amateurartiest krijgt ongeluk en blijkt vervolgens de enige ter wereld die The Beatles en hun muziek kent – levert een hele trits soortgelijke scènes op. Ze drijven allemaal op dezelfde fantasierijke grap: wat gebeurt er anno 2019 als je klassiekers als Help!, The Long and Winding Road of Here Comes the Sun op een onwetende wereld loslaat?

Je moet je wel een beetje kunnen laten mee­slepen in die droomwereld, maar dan is de vraagstelling van regisseur Danny Boyle origineel. En slim. Want de ­gedachte is voor iedere kijker prikkelend: hoe zou het voelen om Hey Jude of Blackbird als een volkomen nieuw liedje te horen?

Schatkist

Voor Malik – tot dan toe gedoemd tot een loopbaan voor lege zalen – komt daar nog een moeilijke kwestie bij: wat te doen met die unieke kennis van de schatkist van de Fab Four? Als hij zijn ambities als singer-songwriter wil waarmaken, zal de wereld dan ook voor de Beatlesklassiekers vallen als ze uit zijn mond komen?

Boyle, de man achter Slumdog Millionaire en Trainspotting, moest volgens Billboard dan wel zo’n 10 miljoen dollar betalen om de rechten voor de liedjes van The Beatles voor zijn film te regelen, maar nu zorgt de catalogus van George, Paul, Ringo en John ook voor een prachtig decor voor dit sprookje over de impact van populaire cultuur.

Wereldpremière

Geestig is de rol van popfenomeen Ed Sheeran, een rol aanvankelijk bedoeld voor Chris Martin van Coldplay. Sheeran ontdekt Malik (Himesh Patel) tijdens een lokale tv-show en nodigt hem uit voor zijn voorprogramma. Prima opwarmer voor een popconcert: de wereldpremière van liedjes als In My Life, I Want to Hold Your Hand of Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band.

Hoewel Sheeran het al vrij lastig heeft bij het spelen van zichzelf, zorgt de ontmoeting tussen hem en de in één schrandere Indiase twintiger uitgevoerde Fab Four voor een fraai spiegeleffect. Uiteraard herkent Sheeran het ­genie van de liedjes. Langzaamaan valt de wereld ­opnieuw voor de muziek van The Beatles. Alleen: kan ­Malik leven met de wetenschap dat hij de songs heeft gestolen van een band die nooit heeft bestaan?

Uitgemolken grap

Hoe vaardig het scenario van Boyles vaste compagnon ­Richard Curtis ook is, de magie van hun fantasiewereld moet uiteindelijk tot het uiterste worden opgerekt om twee uur te blijven boeien. Tekenend is dat Boyle de scène rond de presentatie van Yesterday aan Maliks vriendengroep niet veel later bijna letterlijk overdoet als de muzikant zijn nieuwe liedje Let it Be aan zijn ouders laat horen. De clou – niet iedereen herkent een van de wereldwonderen van de popmuziek bij de eerste kennismaking – is de tweede keer toch net iets minder geestig.

Curtis en Boyle melken de grap vakkundig uit. Hoe zit het met andere bands in dit parallelle universum? Oasis bijvoorbeeld? De vermeende Beatleskopieerders blijken uiteraard ook nooit doorgebroken.

Voor de apotheose leunt Yesterday vrijwel volledig op de klassieke vraagstelling van een romantische komedie: lukt het Malik op het juiste moment ‘ik hou van jou’ te zeggen tegen de vrouw op wie hij al jaren in stilte verliefd is, zijn beste vriendin én enige fan van zijn pre-Beatles-loopbaan, gespeeld door Lily James? Op dat vlak óók nog een nooit vertoonde twist bedenken, blijkt ook voor Boyle en Curtis te veel gevraagd. Neemt niet weg dat Yesterday een bij vlagen tintelende filmfantasie is die dankzij de chemie tussen hoofdrolspelers Patel en James wordt geleverd met goedhumeur­garantie.

Johnny Hallyday

Helemaal origineel is het idee achter de film van regisseur Danny Boyle niet. In 2006 verscheen in Frankrijk de film Jean-Phillipe van regisseur Laurent Tuel. Daarin ontwaakt een fan van de Franse ster Johnny Hallyday na een coma in een parallel universum waarin de carrière van Hallyday in de knop gebroken blijkt. Fan Fabrice zoekt zijn idool, gespeeld door de twee jaar ­geleden overleden Hallyday zelf (echte naam: Jean-Philippe Smet), op en probeert hem over te halen zijn potentieel waar te maken. Jean-Philippe werd een bescheiden hit in Frankrijk, maar vergaarde daarbuiten weinig ­bekendheid.

Yesterday

Regie Danny Boyle
Met Himesh Patel, Lily James, Ed Sheeran, Kate McKinnon
Te zien in Arena, Cinecenter, City, FC Hyena, Filmhallen, The Movies, De Munt, Studio K, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden