PlusInterview

Yentl en de Boer: ‘We schoten vol van onze eigen liedjes’

Yentl (Schieman) en (Christine) de Boer bevielen afgelopen kerst met slechts 2,5 uur verschil, hadden vanwege corona langer verlof en gaan nu ‘godzijdank’ weer het theater in. Zaterdag maken ze hun Carrédebuut met De Kampvuursessies.

Yentl Schieman (l) en Christine de Boer staan zaterdag in Carré. ‘We gaan er een intieme avond van maken met onze liedjes.’Beeld ANP Kippa

Christine de Boer (37) monstert de nagellak van Yentl Schieman (34). Paars, net als die van haarzelf; wel een tandje lichter, lila bijna. “Oei, gelukkig net niet dezelfde kleur,” constateert ze, tijdens het gesprek aan Yentl’s keukentafel.

Ze vormen al acht jaar een succesvol muzikaal cabaretduo, zijn hartsvriendinnen en ze doen en denken vaak hetzelfde.

De Boer: “Ik heb Yentl na een middagje shoppen ooit foto’s gestuurd van alles wat ik had ­gekocht. Ik wist dat zij de volgende dag ging winkelen en we zijn in staat om per ongeluk exact dezelfde kleding te kopen.”

Het gaat verder dan henzelf.

Yentl: “We ontdekten laatst dat onze vriendjes dezelfde deodorant gebruiken.”

De Boer: “Van Zwitsal!”

Yentl: “Wij dus niet, maar zij. De mannen!”

Zwitsal is er genoeg, in de Amsterdamse appartementen van de twee. Ze waren niet alleen op dezelfde dag uitgerekend, maar bevielen ook nog eens binnen 2,5 uur van elkaar. De Boer kreeg op eerste kerstdag om 21.25 uur zoontje Gosse, Yentl werd om 00.01 uur moeder van dochter Sjuul.

De Boer: “We hadden afgesproken elkaar niet te vertellen vanaf wanneer we zouden proberen zwanger te worden. Dan gaat de ander er misschien toch rekening mee houden bij de ontwikkeling van nieuwe theaterprogramma’s. Maar Yentl, jij zei wel dat je dacht dat we opeens tegelijk zwanger zouden zijn. En toen dat zo was, zei je ook nog een paar keer dat we dan natuurlijk ook op dezelfde dag zouden bevallen.”

Yentl: “Toen we nog niet wisten of het jongens of meisjes waren, hebben we de namen wel al besproken, juist omdat we dezelfde smaak hebben.”

De Boer: “Zelfs dat vond ik toen spannend. Want stel dat jij Gosse zou zeggen, terwijl wij ook die naam hadden bedacht. Eigenlijk zou jij ‘m dan al geclaimd hebben.”

Tranen met tuiten

In een appgroepje met onder meer Yentl liet De Boer in de middag van eerste kerstdag weten dat ‘het’ volgens haar op gang kwam. “Daarna ben ik offline gegaan.”

Yentl: “We hadden mijn ouders hier al zitten voor het kerstdiner, maar we hebben hen nog voor het eten weggestuurd, want ik had toen al zulke krampen. Daarna ben ik elk besef van tijd kwijtgeraakt, maar ik weet wel dat ik hoopte dat ze allebei op eerste kerstdag geboren zouden worden. Dat leek me leuk. Maar uiteindelijk vind ik het toch mooier dat ze allebei een eigen dag hebben.”

De Boer: “Ik weet wel dat ik je gevraagd heb of Sjuul echt om één over twaalf is geboren, of dat het eigenlijk net iets vroeger was, maar dat je een eigen datum wilde.”

Yentl: “Dat wisten we echt later pas, toen we elkaar een berichtje stuurden.”

In de eerste dagen zagen ze elkaars baby’s via videobellen, op 6 januari ging Yentl met haar ­gezin op bezoek bij De Boer, die vijf minuten verderop woont.

Yentl: “Tranen met tuiten, echt waar. Zo bijzonder om die twee baby’s samen te zien. Al zijn het na twee weken alleen nog maar propjes, die elkaar niet eens echt bekijken.”

Kramp van het gitaarspelen

Hun verlof werd verlengd door de corona­crisis, niet alleen tot hun vreugde.

De Boer: “Hoe fijn het ook is om veel met die kleintjes thuis te zijn, we willen gewoon weer heel graag. We zijn ambitieus en we hadden voor ons verlof mooie liedjes geschreven.”

Yentl: “In de eerste tijd van de coronacrisis dachten we: zijn die teksten nog wel relevant? Nu denk ik: ze zijn relevanter dan ooit.”

De Boer: “Zaterdag hadden we ons eerste optreden, in een tuin voor 35 man. En we hebben in de dagen daarvoor flink gerepeteerd. Wat er gebeurde: wij schoten soms vol van onze eigen liedjes, zeker ook van het nieuwe werk. Ik durf te zeggen dat we zwanger ons beste materiaal hebben geschreven.”

Yentl: “Ondanks de hormonen.”

De Boer: “Of juist dankzij.”

Ook fysiek merkten de vrouwen dat ze er een tijdje uit zijn geweest.

Yentl: “Je stem is een spier. Die moet je trainen.”

De Boer: “Ik had in die maanden amper een ­gitaar vastgehouden. Ik had gewoon kramp in mijn vingers.”

Het nieuwe programma waarmee het duo aanvankelijk zou terugkeren in de theaters, Lacrimosa, is verschoven naar januari. De komende tijd toeren ze met De Kampvuursessies langs een aantal theaters. De aftrap is zaterdag in Carré, waar ze voor het eerst als hoofdact staan.

De Boer: “En we waren al benieuwd of er zaterdag 35 man naar ons zou komen kijken in die tuin. We horen van ons publiek dat ze ons gemist hebben. Ons laatste optreden was ruim een jaar geleden. Ik moet echt zeggen dat ik het knap vind hoe een theater als Carré omgaat met de 1,5 meterregel. Alles is heel goed uitgedacht.”

Loyale crew

Hadden ze voor hun eerste keer samen in ­Carré niet liever een volle zaal gehad? Yentl: “Ach, dit vergeten we nooit, al is het alleen maar vanwege de coronavoorschriften. We gaan er een intieme avond van maken met onze liedjes.”

De Boer: “En we zijn vooral blij dat we weer kunnen optreden. Voor onszelf, maar ook vanwege alle mensen om ons heen, die al jaren zo loyaal zijn en eerst ons verlof en nu een pandemie over zich heen krijgen, voordat ze weer met ons kunnen toeren. We hebben de mensen van licht en geluid, we nemen een gitarist en een accordeonist mee. Hun werk staat ook al maanden stil. Mooi dat we het weer kunnen opstarten.”

Het optreden zaterdag in Carré is uitverkocht, er is een wachtlijst. Meer informatie: yentlendeboer.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden