PlusHolland Festival

Wordt dit het belangrijkste Holland ­Festival sinds tijden?

Holland Festival, Transverse Orientation. Beeld Julian Mommert
Holland Festival, Transverse Orientation.Beeld Julian Mommert

Na de online editie van vorig jaar concludeerde Emily Ansenk, directeur van het Holland Festival, dat ze ‘niet op aarde zijn om te streamen, maar om livevoorstellingen te vertonen’.

Toch zal ze zich bij het onvermijde­lijke moeten neerleggen: tenzij er vaccinatietechnisch een wonder ­gebeurt, zal ook de 74ste editie van Nederlands grootste internationale livepodiumkunstenfestival, en het tweede onder haar leiding, grotendeels een online ervaring worden. Mocht er toch met inachtneming van de anderhalvemeterprotocollen iets mogelijk worden, dan belooft Ansenk mooie ‘collectieve ervaringen’.

In een maatschappij die naar artistieke schoonheid en ontmoetingen snakt – al hebben we dat helaas uit de monden van de Haagse beleids­makers veel te weinig mogen horen – kan dit het belangrijkste Holland ­Festival sinds tijden worden, op het grensvlak van het nieuwe en het oude normaal. Die gedachte sluit ook aan bij het thema van deze 74ste editie: wat maakt de mens? Of misschien wel: wat maakt de mens gelukkig? En zeker ook: hoe verhoudt hij zich tot onze planeet?

Die vragen worden beantwoord in voorstellingen van de vaste partners De Nationale Opera (Rudi Stephans opera Die erste Menschen), Internationaal Theater Amsterdam (Ivo van Hove’s Age of Rage), Het Natio­nale Ballet (The Prometheus Project) en Eye, en in voorstellingen als Ine Aya’ van Miranda Lakerveld, over de ontbossing op Kalimantan. Dat antwoord zal niet altijd even vrolijk stemmen.

Associate artists zijn dit jaar de Franse theatermaakster Gisèle Vienne en de Japanse componist/popster Ryuichi Sakamoto. De laatste kan ­wegens een ernstige ziekte niet in Amsterdam aanwezig zijn.

Met 24 producties op 14 locaties in de stad, waaronder tien wereld­premières en twaalf Nederlandse premières op het gebied van theater, dans, muziek, film en alle denkbare mengvormen daarvan, zal het Holland Festival weer veel moois brengen. En hopelijk volgt dan in 2022, bij de 75ste editie, Emily Ansenks eerste normale festival.

Erik Voermans

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden