Expositierecensie

Woody van Amen suggereert: het kan altijd nóg platter en gladder

Werken van Woody van Amen, te zien in Grimm Gallery. Beeld Cassander Eeftinck Schattenkerk
Werken van Woody van Amen, te zien in Grimm Gallery.Beeld Cassander Eeftinck Schattenkerk

Tussen de wilde penseelstreken duikt een logo op. Het bekende schildvormige logo van Philips, met golven en sterren. Een beetje schuin geplaatst, vol schildergebaren die naar rechts uitwaaieren, alsof het logo dynamisch door het beeld suist.

Het werk is in 1963 gemaakt door Woody van Amen (1936), een kuns­tenaar die in 1961 vanuit Rotterdam naar new York was vertrokken. Daar kwam hij in aanraking met de grote doeken vol wilde schildersgebaren van het Abstract Expressionisme. Maar het Philipslogo verraadt ook de invloed van de popart, die destijds furore maakte in de Amerikaanse kunstmetropool. Alledaagse gebruiksvoorwerpen uit de consumptiemaatschappij vonden hun weg in kunstwerken.

Grapje met strijkplank

Dezelfde combinatie van logo’s en pseudo-expressionistisch schildergeweld vinden we ook in andere werken terug die nu bij Grimm hangen. Het logo van Esso verschijnt in een bloedrood schilderij met sierlijke verfstreken die doen denken aan Willem de Kooning, destijds een van Van Amens helden.

In een ander schilderij duikt het logo op van het sigarettenmerk Peter Stuyvesant, wat tevens een knipoog is naar zowel Nederland als Amerika. Stuyvesant was gouverneur van Nieuw-Amsterdam voordat de nederzetting werd omgedoopt tot New York. Saillant detail: Van Amen voegde het Amsterdamse wapen met de andreaskruizen aan het schilderij toe, zoals deze ook op de sigarettenpakjes waren afgebeeld.

In Philips heeft hij nog een grapje uitgehaald door een strijkplank voor het schilderij te zetten. Heel letterlijk, als object, zoals kunstenaars als Robert Rauschenberg en Jasper Johns destijds objecten en schilderkunst combineerden.

Fysieke eigenaardigheden

De strijkplank is zo geplaatst dat het onderste deel van het doek is losgemaakt van de spielatten en vervolgens op de plank is gelegd. En daar heeft Van Amen dan weer een strijkbout aan toegevoegd. Van Philips natuurlijk. Popart werd destijds gezien als een nogal platte kunstvorm en Van Amen ­suggereert dat het nog veel gladder en platter kan. De strijkbout is ook een verwijzing naar de fysieke eigenaardigheden van het kunstwerk. Wat is een schilderij anders dan een lap ­textiel?

De tentoonstelling bij Grimm is opgebouwd uit oud en nieuw werk, waaruit ook blijkt dat Van Amen diverse werkwijzen met elkaar combineert. Door indrukken van allerlei reizen met elkaar te combineren, komt hij tot een persoonlijke beeldtaal. Zo is het Taxatsymbool een driedimensionaal dubbelkruis dat door Van Amen werd bedacht en dat in allerlei variaties in zijn werk opduikt. We zien het in combinatie met het silhouet van de Matterhorn, maar ook in hemelse constellaties die het hele melkwegstelsel omvatten.

New Realism

Woody van Amen
Waar Grimm, Van Baerlestraat 80
Te zien t/m 17/7

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden