Plus Theater

Woede bouwt zich prachtig op in Citizen K.

Theatermaker Sadettin Kirmiziyüz toont in Citizen K. scènes uit het leven die allemaal een aspect van zijn Turkse identiteit als onderwerp hebben. 

Citizen K. Beeld Sanne Peper

‘Of zijn busje nog van die gordijntjes heeft?’ Ik hoor het een bezoeker echt vragen aan Sadettin Kirmiziyüz na afloop van Citizen K. Wonderlijke opmerking na het voorafgaande, een lijst van dik 250 korte ervaringen die Kirmiziyüz in steeds hoger tempo over ons uitstortte.

Scènes uit het leven die allemaal een aspect van zijn Turkse identiteit als onderwerp hebben. Hoe anderen van hem de ‘schizofrene oester’ maakten die hij nu is. Een opsomming die begint met zijn jeugd in Zutphen en gaandeweg een steeds schrijnender karakter krijgt.

Over hoe het is om een interview met jezelf te zien in een ochtendblad waar de koppenmaker ‘Creatief met Turk’ boven heeft gezet. En wat racistische humor op de Toneelacademie (“Hoe noem je gedroogd moslim­sperma? Geitenkaas!!!”) met je doet.

Kirmiziyüz heeft vaker uit zijn eigen leven geput. Hij maakte al voorstellingen over zijn vader, moeder, broer en zus en ook over zichzelf (De radicalisering van Sadettin K.). Zijn verdienste is dat hij die bron van herkomst en etniciteit nooit laat opdrogen, zonder dat het belegen raakt. Of pathetisch, nu hij dit keer zijn zoontje van vijf opvoert. Het is eerder teder en kwetsbaar. En geestig.

Zo woedend als in Citizen K. maakten we Kirmiziyüz niet eerder mee. Een woede die zich prachtig opbouwt, gevoed en voortgestuwd door de geweldige bijdragen van vaste muzikant/medespeler Kaspar Schellingerhout die grossiert in zuigende opmerkingen, zorgt voor een stuwende soundtrack en als alter ego van K. ook nog de knuffelturk uithangt. Een woede die prachtig wordt verbeeld door het geëxplodeerde raam in het decor (Sacha Zwiers).

Kirmiziyüz bezweert ons dat hij het liefst ‘gewoon’ theater wil maken. Tot die tijd is Citizen K. in elk geval ‘ongewoon’ boeiend en urgent.

Citizin K. 

Door Sadettin Kirmiziyüz/Trouble Man & Het Nationale Theater

Gezien 1 mei Utrecht

Te zien in 16 t/m 18 mei in Frascati

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden