Plus

Winston Gerschtanowitz: 'Het gaat mij niet om de aandacht die ik op tv krijg'

Winston Gerschtanowitz veranderde onlangs twee keer van baan - hij koos voor SBS en voor een eigen bedrijf. Maandag begint zijn finale bij Boulevard. 'Er was bij RTL blijkbaar toch iets dat aan me knaagde.'

Winston Gerschtanowitz: 'Ik heb altijd gezegd: vanaf mijn veertigste doe ik niets meer waar ik niet echt gelukkig van word' Beeld Renate Beense

Jarenlang leek Winston Gerschtanowitz (40) niet weg te beitelen achter de desk bij RTL Boulevard. Het was er vertrouwd, samen met zijn kompaan Albert Verlinde. Eind augustus werd het format van het programma omgegooid: Verlinde vertrok en Gerschtanowitz moest zijn presentatierol delen met Beau van Erven Dorens en Ruben Nicolai.

Zijn vorige week aangekondigde vertrek bij RTL (Gerschtanowitz gaat naar SBS) heeft niets te maken met de veranderingen bij Boulevard, zweert hij. Bij SBS krijgt hij de kans grote studioprogramma's te presenteren - een droom sinds hij een jochie was.

Het zijn sowieso roerige tijden voor Gerschtanowitz. In september nam hij na elf jaar afscheid bij Talpa, waar hij de laatste jaren, naast zijn werk als presentator, commercieel directeur was. Met compagnons Bas Verhart en Taco Ketelaar begon hij digitaal mediabedrijf Dffrnt Media.

John de Mol is de baas bij Talpa en aandeelhouder van SBS: in vier maanden tijd neemt u afscheid van hem en gaat u in een andere rol weer voor hem werken.
"Ja."

Is er toen u wegging bij Talpa gesproken over een overstap als presentator naar SBS?
"Nee, maar John en ik zijn goed bevriend, hè. Bij de koffie, aan het einde van een heel gezellige avond, ontstond ineens het idee om de overstap naar SBS te maken. Daar ben ik over gaan nadenken."

Was het vanuit die vriendschap moeilijk De Mol in september te vertellen dat u ging stoppen bij Talpa?
"Ik was in de tien jaar dat we samenwerkten bij Talpa echt zijn wingman geworden. Dus het was geen makkelijk moment, nee. Niet eens zozeer omdat ik twijfelde of ik voor mezelf moest beginnen, meer omdat ik bang was dat hij het gevoel zou hebben dat ik hem in de steek liet. Dat beklemde me een beetje."

"Aan de andere kant: John heeft in zijn carrière ook op dit soort punten gestaan. Ik denk dat hij mijn kwaliteiten als geen ander kent, dus toen ik hem oprecht vertelde waarom ik vond dat ik dit moest doen, was hij eigenlijk in een paar seconden zo ver dat hij zei: ik begrijp je."

Wat heeft u hem verteld?
"We zien met zijn allen inmiddels wel in dat het medialandschap verandert. Het bereiken van het publiek gaat via allerlei kanalen. Vroeger had je vooral televisie, nu hoor je steeds vaker de term mobile first. De mobiele telefoon is het middel geworden om contact te maken en biedt daarbij mogelijkheden om interactief te zijn en makkelijk een betaalrelatie aan te gaan met de consument."

"Je ziet dat de contentmarkt daarop begint in te spelen. Korte video's krijgen een groter bereik, waardoor de investeringen om die video's te produceren verantwoord worden. De adverteerder ziet dat hij de consument heel direct kan bereiken. Dat biedt enorme kansen voor productiemaatschappijen: vroeger maakte je altijd content voor het platform van een ander - of dat nu RTL, SBS of een website van een grote partij was."

Dat is wat Talpa nog steeds doet.
"Ja, maar als je een goed concept bedenkt en je hebt genoeg marketingpower, kun je je product rechtstreeks brengen. Een voorbeeld is FitChannel.com, een soort Netflix met personal trainers, dat we hebben gelanceerd met oud-schaatser Mark Tuitert."

"Als je een abonnement hebt, krijg je wekelijks drie trainingen van 25 minuten via je tablet of smartphone, die speciaal voor jou zijn geselecteerd en die je overal kan uitvoeren. Daarnaast richten we ons op virtual reality (vr). Inmiddels hebben we een wereldwijde vr-film gemaakt voor Chiquitabananen, maken we de vr-experience voor The Voice en met het Rijksmuseum hebben we een project met de Nachtwacht."

Gaat u helemaal geen tv-producties maken?
"Dat wil ik niet uitsluiten. Ik heb inmiddels bijna twintig jaar ervaring in de tv-wereld, dus het zou vreemd zijn die expertise niet in te zetten."

Wat is uw rol bij Dffrnt?
"Ik ben naast medeoprichter, de creatief en de commerciële man. Ook doe ik de pitches - dat vind ik enig. Bas is echt de tech guy. Hij bedacht platforms als THNK en The Green Challenge. Samen met hem ben ik in 2002 al Media Republic begonnen, dat later werd overgenomen door WPP. Destijds zagen we al veel van de huidige ontwikkelingen aankomen, maar er waren nauwelijks telefoons met 3G-verbinding."

Winston Gerschtanowitz: 'Ik vind het ontzettend leuk dat ik als presentator met mijn poten in de klei sta' Beeld Renate Beense

Inmiddels is het bereik aangesloten bij de mogelijkheden. In dat nieuwe speelveld, van Facebook tot Wired, kent Bas de mensen. Dat is minder mijn expertise - ik ben vooral goed in het doorvoeren van de wensen van een adverteerder in het eindproduct. En Taco? Hij ziet heel snel waar kansen liggen om op te schalen. Ik ken hem nog uit mijn tijd bij het bedrijf van Joop van den Ende. Als jochies hielpen we samen bij producties."

U zei als 22-jarige tegen Van den Ende: 'U moet van mij de grootste entertainmentpresentator van Nederland maken. Zo niet, dan begaat u een grote fout.'
"Ja, dat zei ik letterlijk."

Wat trekt u zo aan de entertainmentwereld?
"Het is groots. Daarom vind ik het ook ontzettend leuk dat ik als presentator met mijn poten in de klei sta. Het gaat mij niet zozeer om de aandacht die ik als mens op televisie krijg, maar de combi tussen het maken en presenteren is te gek. Kijk naar Ivo Niehe, die doet het nog steeds allebei. Ik vind het leuk om van decor tot opzet mee te denken over een programma."

U bent bij het grote publiek vooral bekend als presentator, maar u voelt uzelf maker?
"Ik ben een maker die ook presenteert."

Bij RTL miste u de mogelijkheid grote studioprogramma's te presenteren.
"Ik denk dat dat niet zoveel met mij als persoon te maken heeft. Bij RTL heb ik heel lang Boulevard gedaan, wat ik nog lang had kunnen doen. RTL is in vergelijking met SBS luxe ingericht: er zijn veel presentatoren zonder vast programma. Met hen worden telkens afspraken gemaakt over nieuwe programma's."

"Dan kan ik wel de ambitie hebben om grote studioprogramma's te presenteren, maar er zijn meer wachtenden en zo veel studioprogramma's zijn er niet meer. Dan ben ik zakelijk genoeg om zelf antwoord te geven op de vraag of mijn ambities haalbaar waren bij RTL. Nee, dus. Toen gaf John me ineens de kans om bij SBS aan de slag te gaan."

De Mol zei vorig jaar dat er niet genoeg goede presentatoren bij SBS werken.
Gerschtanowitz schiet smakelijk in de lach. "Daar heeft ie dus actie op ondernomen. Zo simpel is het. Ik vind het een hartstikke wijze beslissing."

Hoe kijkt u naar SBS?
"Ik heb natuurlijk al ooit bij SBS gezeten, toen ik nog in Goudkust speelde. Er is een hoop gebeurd bij de zender. Ze hebben een heel diep dal gekend. Ik hoorde om me heen al een tijdje dat het langzaam beter gaat. De combinatie van SBS en Sanoma is heel sterk."

"Het totaalplaatje voor de adverteerder - waar ik meteen naar kijk - heeft SBS beter op orde dan RTL. Alles is aanwezig in de organisatie: er zijn gedrukte media, de internetomgeving is op orde en er zijn tv-zenders. Dat is best uniek. En wat is er nou leuker dan met een partij die een beetje weggezakt is weer tot grote hoogte te groeien?"

Met 'Wat vindt Nederland?' en 'Mensenkennis' krijgt u meteen twee grote studioprogramma's. U stelde dat u Shownieuws zeker niet gaat doen.
"Nee. Het is een prachtig programma - en als er bij SBS programma's in de lift zitten zijn het Shownieuws en Hart van Nederland - maar ik moet wel eerlijk naar mezelf zijn. Ik maak een stap om iets anders te gaan doen. Als ik dan Shownieuws zou gaan presenteren, had ik Boulevard moeten blijven doen."

Hoe verdeelt u uw tijd tussen SBS en Dffrnt?
"Ik ben niet iemand die een show presenteert en daarna meteen naar huis gaat. De mensen bij SBS kennen mij goed genoeg om dat te weten. Als makend presentator ben ik betrokken bij het zo goed mogelijk tot stand komen van mijn programma's. Maar als ik een baanbrekend programma bedenk, is het van mij en breng ik het via Dffrnt."

Eind 2015 kreeg u de ziekte van Pfeiffer en zat u naar eigen zeggen tegen een burn-out aan. Krijgt u het met deze nieuwe stappen rustiger?
"Mijn agenda is behoorlijk vol, maar dat vind ik geen probleem. Ik denk achteraf dat die fase in 2015 niet zoveel te maken had met de uren die ik maakte, maar meer met mijn mentale gesteldheid. Ik was heel blij bij Talpa, heel blij bij RTL, maar er was blijkbaar toch iets dat aan mij knaagde. Die periode heeft geholpen om afgelopen zomer de knoop door te hakken en ervoor te gaan. Ik heb altijd gezegd: vanaf mijn veertigste doe ik niets meer waar ik niet echt gelukkig van word."

Wat doet u over twee jaar?
"Op dit moment gaat het zo hard met Dffrnt dat ik geen idee heb. We hebben inmiddels al dertig mensen voor ons werken. Over twee jaar hebben we in elk geval een aantal vestigingen in het buitenland - hopelijk openen we dit jaar al in Los Angeles. Vooral in de industrie van virtual reality staat enorm veel te gebeuren."

Fantaseer eens hardop.
"Ik denk dat live vr heel groot gaat worden. Daar ben ik nu al vol mee bezig. Je moet je voorstellen dat je jezelf live kunt verplaatsen naar plekken door een bril op te zetten. Dat is heel apart."

Zou u het presenteren kunnen loslaten om vol op uw bedrijf te focussen?
"Die vraag is mij vaak gesteld. Ik heb de keuze nooit hoeven te maken en doordat ik op eigen benen sta hoef ik dat ook nooit meer. Vergis je niet, op tv zijn brengt mij veel. Het is een reden dat ons bedrijf misschien meer aandacht krijgt dan andere."

We zien u nooit bij de publieke omroep.
"Ik heb ooit bij de Avro gewerkt, hè! Er gelden qua commercie andere regels bij de publieke omroep, maar de programma's die ik bij RTL heb gedaan waren ook niet primair commercieel. Dat lijkt misschien zo omdat ze op een commerciële zender werden uitgezonden."

"Ik heb wel bewondering voor de publieke omroep. Er worden kwalitatief sterke dingen gemaakt. Ik ben er op dit moment niet mee ­bezig, maar ik denk dat je nog weleens verrast kunt worden."

'Live vr gaat heel groot worden, dat je jezelf kunt verplaatsen naar plekken door een bril op te zetten' Beeld Renate Beense
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden