Plus

'Wij zijn de beste Clean Pete op aarde'

'Jullie klinken eindelijk weer zoals toen jullie veertien waren,' zei een vriend laatst. Van een duo werd Clean Pete een groep. Zaterdagmiddag spelen ze in het Vondelpark Openluchttheater.

De tweeling Loes, in roze jurk, en Renée Wijnhoven.Beeld Sanja Marusic

De laatste tijd zien Loes en Renée Wijnhoven bij concerten nogal eens bezoekers in poloshirts. Zweetbandjes signaleren ze ook in de zaal. En een keer ­waren er zelfs jongens die tennisrackets hadden meegenomen. Lekker sporten met Clean Pete.

"Het begon ermee dat ik in een tweedehands­winkel een roze rokje kocht, zo'n ouderwets sportgeval," zegt Loes Wijnhoven. "Leuk om in op te treden, dacht ik. Maar het is een beetje raar als je in je eentje in zo'n outfit op het podium staat. En dus dragen we bij optredens nu alle vier zo'n ouderwetse sportoutfit."

Zus Renée: "Het ziet er toch net even wat meer bad ass uit dan wanneer je in je gewone kleren het podium opgaat."

Loes: "En die outfits zijn natuurlijk ook een knipoog naar de muziek zoals we die nu maken, we zitten wat meer in de sixtieshoek."

Rock-'n-roll
Ook op de hoes van Afblijven, het eerder dit jaar verschenen derde album van Clean Pete, poseren de 27-jarige tweelingzussen in sportieve outfit, op een tennisbaan nog wel. Bassist/gitarist Sam van Hoogstraten en drummer Kees Schaper zijn op die cover niet te zien. Op de plaat spelen ze wel een belangrijke rol, zoals ze dat ook bij concerten doen. Is Clean Pete van een duo een groep geworden? "Voor nu voelt het wel zo," zegt Renée. "Maar het is geen groep forever."

De stemmen van de twee zussen gaan nog even mooi in elkaar op als voorheen, er wordt ook nog altijd in de eigen taal gezongen, maar de bijbehorende muziek is met de komst van twee extra muzikanten veranderd. Om het even heel overdreven te zeggen: van de kleinkunst ging Clean Pete naar de rock-'n-roll.

"Kleinkunst hebben we het zelf nooit ­genoemd," zegt Loes. "Maar we waren wel heel erg van de mooie liedjes, nu is het allemaal wat steviger. Mooi vonden we heel belangrijk. We probeerden zo mooi mogelijk te zingen. En ook zo mooi mogelijk te spelen, ik op akoestische ­gitaar, Renée op cello. We vonden het ook heel fijn als mensen zeiden dat ze onze muziek zo mooi vonden. Nu gaat het me veel meer om energie. Ik vind het leuk om een publiek in ­beweging te krijgen. Ik heb ook helemaal geen zin meer om zo kwetsbaar te zijn."

Nirvana
Die cello van Renée is gebleven in het nieuwe Clean Pete. Een gebruikelijk instrument is het niet in de popmuziek. "Ik was zes toen ik voor het eerst een cello aanraakte en dacht: vet! Ik ken niemand die hierop speelt, dit wil ik. In dezelfde tijd begon Loes viool te spelen."

Loes: "Maar we hielden altijd ook van popmuziek, hoor. Op de middelbare school waren we gek van Nirvana en dat soort harde muziek. We hadden wel door dat viool en cello niet de uit­gelezen instrumenten waren om een coole band mee te beginnen. Ik ben toen van de viool overgestapt op gitaar, Renée heeft een tijd bas ­gespeeld. Een vriend die Afblijven had gehoord, zei: jullie klinken eindelijk weer zoals toen jullie veertien waren."

Ze hebben allebei conservatorium gedaan. Loes werd er opgeleid tot muziekdocent, Renée deed er klassiek cello. Heb je daar wat aan in de popmuziek? "Ik zou het niet weten," zegt Renée. "Ik vraag me weleens af of hoe we zouden hebben geklonken zonder die opleiding. Ik ben er natuurlijk wel beter door gaan spelen. Maar vier uur per dag cello spelen zoals vroeger, doe ik ­allang niet meer. Ik speel binnenkort een tijdje cello in de musical Bridges of Madison County. Dat is leuk om te doen. Maar de klassieke wereld is hard, hoor, echt een ratrace. En dat gaat ­gepaard met faalangst en onzekerheid. Er zijn zo veel goede cellisten, zie je daartussen maar eens te onderscheiden. Maar ik weet zeker dat wij de beste Clean Pete op aarde zijn."

Kwantiteit en kwaliteit
De zussen schrijven beiden songs voor Clean Pete. Maar nooit samen. Hoe herken je van wie een song is? Loes: "Ik ben vooral van de kwantiteit, Renée is meer van de kwaliteit. Ik schrijf ­negentig procent van een album, maar zij komt altijd net met de inknaller aanzetten. De hit is altijd van haar."

Renée: "Loes heeft enorm veel ideeën. Ik niet. Ik heb altijd maar één idee, daar ga ik dan heel lang op zitten broeden en dan klapt er soms in één keer een kant-en-klaar liedje uit."

Loes: "We doen regelmatig een poging samen iets te schrijven, maar het werkt gewoon niet. Binnen een uur vliegen we elkaar in de haren."

Samen met je broer muziek maken is vragen om problemen, weten we uit de popgeschiedenis. Zie The Everly Brothers, Ray en Dave Davies van The Kinks en Noel en Liam Gallagher van Oasis. Hoe gaat dat als twee zussen samen muziek maken? Loes lacht. "Als wij ooit nog aan dat rijtje namen worden toegevoegd: prima! Maar nee, zo erg is het bij ons niet, hoewel we ook wel­eens flink kunnen ruziën. Wat dat betreft is het lekkerder dat die twee mannen er nu bij zijn. Dat leidt toch af. Maar het is natuurlijk juist ook lekker werken met iemand die je zo goed kent. Niemand die me zo goed begrijpt als Renée."

Renée, lachend: "Ja, heel frustrerend vind ik dat."

Clean Pete, Vondelpark, zaterdag, 15.30 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden