Plus

Wie wordt de baas van de Schouwburg?

Wie volgt Melle Daamen op als directeur van de Stadsschouwburg? De theaterwereld heeft er ideeën over. 'Een directeur moet artistiek begaafd en een goede ondernemer zijn.'

Daamen kondigde ruim een week geleden zijn vertrek als directeur van de Stadsschouwburg aan Beeld Michiel Goudswaard

Eén ding is duidelijk: de opvolger van Melle Daamen moet iemand zijn die de diversiteit van de stad kan terugbrengen in het theater. Nagenoeg iedereen die voor dit artikel werd benaderd noemt dat als belangrijkste eigenschap voor de nieuwe directeur van de Stadsschouwburg.

Zoals Andreas Fleischmann, directeur van Theater De Meervaart. "Bij ons hebben we natuurlijk veel met diversiteit te maken omdat we in Nieuw-West zitten," zegt hij. "Melle Daamen heeft veel stappen genomen om een representatief beeld van de samenleving te laten zien, maar de Stadsschouwburg is toch vooral bekend om de high end-producties."

Minder statig
Theatermaker Anoek Nuyens spreekt van de schouwburg als 'ontmoetingsplek'. "Het moet minder statig," zegt zij. De schouwburg moet in kunnen spelen op wat er leeft in de samenleving."

Mark Timmer van Frascati denkt dat de directeur vooral 'toegankelijk' moet zijn. "Hij of zij wordt toch de aanvoerder van het Amsterdamse theaterveld, misschien wel het Nederlandse."

Hans Kemna, castingdirector en nauw betrokken bij Toneelgroep Amsterdam, vindt dat de nieuwe directeur iemand uit de kringen van het gezelschap moet zijn. "Het gaat hartstikke goed met TGA, dus het lijkt mij goed het dicht bij huis te houden."

Zelf heeft hij Wouter van Ransbeek in het vizier, nu de adjunct van directeur Ivo van Hove. "Het was de eerste gedachte die bij me opkwam en ik vind het briljant," aldus Kemna.

Yoeri Albrecht, directeur van debatcentrum De Balie - eveneens aan het Leidseplein - stelt dat de schouwburg een 'cultureel ondernemer' nodig heeft. "De schouwburg krijgt niet meer subsidie, zoals eerder deze week bleek uit het Kunstenplan 2017-2020. Dat kan eigenlijk niet. Dus een nieuwe directeur moet, behalve artistiek begaafd, ook een goede ondernemer zijn. En dan niet iemand uit het bedrijfsleven."

Albrecht zegt verder dat hij hoopt dat de schouwburg aansluiting zoekt bij internationale gezelschappen, zoals er nu al samenwerking is met het Barbican Center in Londen. "Toneelgroep Amsterdam heeft echt naam voor zichzelf gemaakt. Van Hove blijft misschien niet honderd jaar, maar voor dit moment wel en het is goed om dat momentum te behouden."
Edwin van Balken, directeur van DeLaMar, hoopt op iemand die de lijn van Daamen voortzet. "Hij heeft heel veel publiek binnengebracht. Daar ligt de uitdaging voor de opvolger."

Na zomer beslissing
Hij hoopt op nog meer samenwerking met DeLaMar. Nu spreken Daamen en Van Balken al veel met elkaar, maar Van Balken hoopt in de toekomst het Leidseplein 'als hét theaterplein van Nederland te kunnen presenteren'.

Melle Daamen stelt dat er is begonnen met vergaderen over zijn opvolging. De verwachting is dat er na de zomer een beslissing ligt. Zelf wil hij niets zeggen over de kwaliteiten die in een opvolger worden gezocht. "Ik heb daar ideeën over, maar dat ga ik niet zeggen, want dan beïnvloed ik het proces."

Daamen gaat na vijftien jaar weg bij de Stadsschouwburg. Hij wordt directeur van Theater Rotterdam.

Annet Lekkerkerker

Directeur van het Holland Festival. Was tussen 2002 en 2009 hoofd programmering van de Stadsschouwburg. Eerder directeur van het Zuidelijk Toneel. Liep ooit stage bij Toneelgroep Amsterdam.

Beeld Koen van Weel

Clayde Menso

Directeur van het Amsterdam Fonds voor de Kunst (AFK), dat kunstprojecten in de stad steunt en jaarlijks de Amsterdamprijs voor de Kunst uitreikt aan iemand die met zijn of haar werk heeft bijgedragen aan de stad. Kent de stad door en door, want geboren en getogen in Amsterdam.

Beeld Mats van Soolingen

Ivo van Hove

Directeur van Toneelgroep Amsterdam en oud-directeur Holland Festival. Sinds 1999 bij Toneelgroep Amsterdam. Een benoeming van Van Hove zou een fusie van de Stadsschouwburg en Toneelgroep Amsterdam opnieuw bespreekbaar maken. Eind jaren negentig was daar al sprake van, maar dat werd toen afgeblazen.

Beeld Grant Pollard

Jan Zoet

Directeur van de Theaterschool aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Voormalig directeur van de Rotterdamse Schouwburg. Voorzitter van de huidige raad van toezicht van de Stadsschouwburg Utrecht. Bij de AHK momenteel druk met het opzetten van nieuwe programma's voor kunstmanagement en -beleid, waaronder een nieuwe masteropleiding (creative producer), die volgend jaar van start gaat.

Beeld Maarten Steenvoort

Jeffrey Meulman

Directeur van het Nederlands Theater Festival en oprichter van het Amsterdam Fringe Festival. Winnaar van de Amsterdamprijs voor de Kunst, twee jaar geleden, in 2014. Was programmeur van de Groningse Schouwburg en acht jaar lang stand-upcomedian bij de Comedy Train.

Beeld Rink Hof
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden