PlusFilm

Widow of Silence: Aasia blijft hopen op de terugkeer van haar vermiste man

Widow of Silence.
 Beeld
Widow of Silence.

Het intieme Widow of Silence bouwt voort op de tegenstrijdigheden van Kasjmir – een regio waarover India, ­Pakistan en China al decennialang vechten – door middel van een verhaal over zogenaamde half-weduwen, vrouwen wier echtgenoot spoorloos is verdwenen. Hoewel het verreikende effect van de Kasjmirse tragedie altijd voelbaar is, concentreert het drama – dat, zoals het titelscherm ons mededeelt, gebaseerd is op echte verhalen – zich op één half-weduwe: Aasia (Shilpi Marwaha), die met haar schoonmoeder en dochter in een valleidorpje woont.

Aasia’s man wordt al zeven jaar vermist, en toch beïnvloedt hij haar leven volledig; ze leeft in feite wel, maar is zo goed als dood, gevangen in een kafkaëske bureaucratische strijd met een corrupte ambtenaar (Ajay Chourey), gedwongen om elke dag de slingerende bergwegen af te reizen in een poging de overlijdensakte van haar man te bemachtigen. Met de visueel verbluffende Kasjmirvallei als achtergrond speelt de film in op de spanningen in Kasjmir, het bevochten stuk land dat zowel de hemel op aarde als de hel zelve is. De vallei met zijn bomen in felle herfstkleuren is uitgestrekt en beklemmend, prachtig en grimmig, vruchtbaar en dor.

Dit is een verhaal over macht dat juist het gebrek eraan centraal stelt. De Indiase regisseur Praveen Morchhale (Barefoot to Goa) visualiseert de machteloze vrouw als ­iemand die niet kan spreken, een weduwe van stilte die zelf stil is gemaakt. Het rimpeleffect van de tragedie baant zich een weg door de verschillende generaties vrouwen.

Zonder echtgenoot maar ook zonder overlijdensakte is Aasia praktisch weduwe, maar wettelijk niet zelfstandig. Aasia’s schoonmoeder is catatonisch geworden nadat de Indiase autoriteiten haar zoon midden in de nacht hebben opgepakt. Aasia’s elfjarige dochter wordt buitengesloten door haar klasgenoten omdat ze geen vader meer heeft.

Vrouwen worden herhaaldelijk vergeleken met de ­natuur, waarin altijd wordt geploegd, bewerkt en geplukt. En toch is het ook de natuur waar empathie met Aasia mogelijk wordt: haar aangrijpende ervaringen worden weerspiegeld in de uitgestrekte landschappen, de verlaten ­gebouwen en de griezelige stilte. Het resulteert in een filmische ervaring die schrijnend is in zijn relatieve subtiliteit, overweldigend in zijn simplisme.

Hoewel geen enkele vermiste man ooit is teruggekomen, blijft Aasia – wier naam letterlijk ‘hoop’ betekent – toch stilletjes hopen op de terugkeer van haar man. Aasia’s vermogen om te hopen lijkt haar eerst vooral in de weg te staan, maar in de sterke laatste minuten wordt de ­situatie plots omgedraaid.

Dit is waar Widow of Silence zijn stem vindt: in de hoop die niet uitmondt in hopeloosheid, maar juist door hopeloosheid mogelijk wordt gemaakt.

Widow of Silence

Regie Praveen Morchhale

Met Ajay Chourey, Shilpi Marwaha, Bilal Ahmad, Noorjahan

Te zien op Picl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden