PlusKlassiek

Widmann maakt in Quatuor van Messiaen alsnog alles goed

Beeld -

“Blij dat u weer in de zaal zit,” zei de belangwekkende Duitse componist en klarinettist Jörg Widmann, toen hij gisteravond in het Muziekgebouw uitlegde welke stukken hij met het Storioni Trio ging spelen. “We hebben u gemist.” Zijn stralende blik zei meer dan duizend woorden. Het is inderdaad dan ook nauwelijks uit te drukken hoe zwaar musici door de coronacrisis zijn getroffen.

Ook in het Muziekgebouw gaat het nu allemaal anders dan anders. De normaal zo open en gastvrije lobby heeft maar één smalle toegang. En eenmaal in de akelig lege zaal, waar om de rij alle stoelen zijn weggehaald, word je naar je plaats gewezen.

Roffelen

Maar geluisterd en geklapt wordt er tegenwoordig voor tien. In plaats van de gebruikelijke staande ovatie is nu in Amsterdam het roffelen op de vloer met de voeten ingevoerd, dat samen met het applaus best nog wat vrolijk lawaai genereert.

Er stonden twee stukken op het programma, vertelde Widmann. Zijn eigen Passacaglia voor pianotrio, ‘een werk dat weinig wordt gespeeld’, en daarna ‘het meesterwerk Quatuor pour la Fin du Temps van Messiaen’.

Waarom Widmanns Passacaglia weinig wordt gespeeld begrepen we toen het was afgelopen. Het is niet zijn beste stuk. De pianist speelt trage, statig lage tonen, de violist en cellist contrapunteren met geagiteerde, snelle figuurtjes. Na korte tijd trekt het trio in eenzelfde statige beweging op, maar dan komen er nog ruim tien minuten waarin de muziek iets zoekt, maar het niet vindt.

Messiaens Quatuor was daarna verpletterend. In diepe stilte en concentratie liet het publiek dit ritueel over zich komen. Widmann was geweldig in de klarinetsolo Abîme des oiseaux, Marc Vossen hield zijn Louange met een dot van een toon op zijn cello op spanning, Wouter Vossen deed op zijn viool hetzelfde in het slotdeel en Bart van de Roer zorgde op zijn Steinway voor een harmonische sfeer.

Klassiek

Widmann, Messiaen
Door Storioni Trio en Jörg Widmann (klarinet)
Gehoord 16/9, Muziekgebouw

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden