Plus

WhyNot onderzoekt de grenzen van het lichaam

Tijdens de zesde editie van WhyNot onderzoeken kunstenaars de grenzen van het lichaam in dans, films, lezingen, muzikale acts en installaties. 'De verschillende disciplines bieden allemaal perspectieven die de dans kunnen verrijken.'

Ook Pandora's Dropbox van Katja Heitmann is op WhyNot te zien. Beeld Hanneke Wetzer

Daisy Benz is samen met Marjolein Vogels de organisator van WhyNot. Zaterdag waren onder de naam The Body & Beats diverse acts te zien tijdens het Amsterdam Dance Event in Paradiso. Dit weekend presenteren ze een compleet festivalprogramma in een voormalige technische school in Amsterdam-West.

WhyNot is een platform voor dans en performance, maar jullie noemen het geen dansfestival. Waarom niet?
Benz: "We willen een nieuw licht laten schijnen op dans en op het lichaam en dat doen we met een interdisciplinair programma. Kunstenfestival is misschien de mooiste term."

Wat is de rode draad tijdens deze editie?
"We hebben allemaal kunstenaars uitgenodigd die op de een of andere manier de grenzen van het lichaam onderzoeken. Dat kan via de technologische route zijn, maar ook door dicht bij de mogelijkheden van het menselijk lichaam te blijven, of via spirituele, transcendente paden."

Waarom staat de lezing The Modular Body van beeldend kunstenaar Floris Kaayk op het programma?
"Hij stelt de vraag of we niet nog een stap verder kunnen gaan nu we zelf onderdelen van het lichaam kunnen vervangen. Waarom bijvoorbeeld niet meteen een flessenopener in de hand installeren, een derde arm toevoegen of een systeem inbouwen waardoor het lichaam nooit meer doodgaat? Kaayk zet ons aan het denken over de praktische, maar ook de ethische kanten van dit soort technologische ontwikkelingen."

"In de hedendaagse dans draait het natuurlijk ook vaak om de uiterste mogelijkheden van een bewegend ­lichaam."

Tijdens de audiotour van Marija Šujica en Jeff Hamburg gaan we min of meer de lucht in. Hoe kwam dat werk tot stand?
"Šujica heeft ooit Wubbe Ockels geïnterviewd om woorden te verzamelen waarmee je het loskomen van de aarde en de zwaartekracht kunt beschrijven. Hamburg is componist, maar ook hypnotherapeut."

"Hij probeert mensen met behulp van klanken een andere bewustzijnslaag in te loodsen. De muziek en de woorden in Astronaut zorgen ervoor dat festivalbezoekers de droom van een klassieke ballerina kunnen ervaren: de sensatie van gewichtloosheid."

Hoe benaderen de Noorse Kirstin Helgebostad en Laura Marie Rues­låtten het lichaam als zij optreden met hun band?
"Zij presenteren een act met vier danseressen die een totale versmelting is van geluid, beweging en licht. Alles is gericht op synesthesie: de beweging laten horen en de muziek laten zien. Dat past perfect bij wat WhyNot wil zijn: een festival dat danspubliek en clubgangers meesleept, maar dat je niet in een hokje kunt stoppen."

Tearing Machine

In hoeverre kun je het lichaam beheersen? Kan een mens een perfecte machine worden? Dat waren de startvragen van Katja Heitmann, die WhyNot #6 opent.

Voordat de toeschouwer haar performers ziet, mag hij onder haar leiding uitproberen hoe moeilijk het is om een tijdje al zijn bewegingen, inclusief die van de ogen, te controleren.

Haar creatie Tearing Machine omschrijft Heitmann als 'een doorlopende installatie met vier dansers' die hun trage bewegingen drie uur achter elkaar herhalen. De festivalbezoeker kan, als in een museum, zelf bepalen hoe lang hij ernaar blijft kijken.

Heitmann: "Ik wilde eigenlijk ook hun oogopslag en het knipperen met de wimpers controleren. Ik heb die bewegingen strak in de telling van de choreografie gezet. Maar als ze het een tijdje doen, gaan hun ogen vanzelf tranen, ongeacht hun emoties. Eerst viel dat tegen, maar nu zie ik het als een cadeautje."

"In deze tijd waarin het mensbeeld steeds meer gestuurd wordt door technologische innovaties, verwachten we misschien wel te veel van een mens. Het menselijke van de danseressen dat ondanks alles doorbreekt maakt de performance juist interessant."

"Ik heb ook overwogen met robots te werken en ben naar Tokio gereisd, maar die waren bij lange na nog niet zo goed als ik had gehoopt. Nu ben ik ervan overtuigd dat het goed getrainde dansers moeten zijn die ons laten zien dat een mens niet alles in de hand heeft."

WhyNot is 28/10 van 14.00 tot 23.00 uur in De School, Doctor Jan van Breemenstraat 1. Aansluitend ­clubnight.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden