Plus Expositie

What can a dot become? Een goede vraag om over na te denken

What can a dot become? In de gelijknamige tentoonstelling, te zien in de Akinci Gallery, wordt je uitgenodigd om over deze vraag te mijmeren. 

What can a Dot Become? in Akinci Gallery. Beeld G.J. van Rooij

Wat te denken van een berg suiker en zout? Charbel-joseph H. Boutros mengde zoutkorrels en suikerkristallen van gelijke grootte en in gelijke hoeveelheden door elkaar. De vorm van de berg lijkt geen speciale betekenis te hebben. Is het een metafoor voor uitersten, die met het blote oog niet zijn te onderscheiden? Heeft het iets te maken met handel?

Een berg van suiker met zout gunt de toeschouwer niet bijster veel aanknopingspunten om verder te denken of om langer te blijven kijken. Pas als je de titel leest, wordt de fantasie een klein beetje aangezwengeld: Dream Salt. Is dit een sprookje over slaapzand, dat in je ooghoeken zout wordt bij nachtmerries en zoet bij dromen?

Dit werk is door kunstenaar Stephanie Saadé geselecteerd voor deze groepstentoonstelling, die ze maakte voor galerie Akinci. Net als de zoetzoute berg hebben de kunstwerken bescheiden uitgangspunten, met sterk wisselende zeggingskracht.

Het overkoepelende thema is de stip, of eigenlijk de vraag What can a Dot Become? Een stip mag klein zijn, het is een enorm thema. Een stip is een begin; het eerste dat er op ­papier staat als je er een pen op zet. De punt is ook een einde; het slot van een zin.

In een tekening van Boutros is de stip een midden. De Libanese kunstenaar tekende op papier een tijdslijn die ­begint bij 16.00 uur en die doorloopt tot 16.00 uur de volgende dag. Tussen 23.00 uur en 10.00 uur wordt de lijn bedekt door een gesprayde zwarte stip, die naar het midden toe steeds dieper zwart wordt.

Het is het tegenovergestelde van een dagboek; er zijn geen gedachten om neer te pennen in het holst van de nacht. Boutros deed een poging om het niets, als het bewustzijn is ­opgeslokt door het zwarte gat van de slaap, af te beelden. Hij lijkt daarbij trouwens ook weer te geven dat deze slaper waarschijnlijk geen jonge ­kinderen heeft.

Stéphanie Dadour en Sirine Fattouh legden de weg af tussen twee punten op de kaart. Zij reisden door Libanon van noord naar zuid (From Syria to Palestine: El Autostrad). Een simpele, maar ook erg droge registratie van wat je vanuit de auto kunt zien. Helaas gebeurt er niet zoveel om je te verleiden de vier uur durende video voor langere tijd te blijven bekijken.

Saadé zelf heeft twee stippen, of ­beter gezegd linzenzaden, op schoteltjes neergelegd. Op het ene ligt een linze, op het andere een vergulden afgietsel ervan. Sinds de opening van de tentoonstelling is de originele linze ontkiemd. In dit poëtische werk kan de groeiende peulvrucht terugkijken op een gouden jeugd.

what can a dot become?

Met Ismaïl Bahri, Charbel-joseph Boutros, Stéphanie Dadour, Sirine Fattouh, Stéphanie Saadé, Lei Saito en Vincent Verhoef
Waar Akinci, Lijnbaansgracht 317
Te zien t/m 13 juli

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden