Wetransfer breidt begin 2016 uit naar muziek

De Amsterdamse bestandsuitwisselaar Wetransfer stapt in de muziek. Via de opslagdienst kunnen artiesten en muziekmaatschappijen vanaf begin volgend jaar aandacht vragen voor hun product.

Oprichter en directeur Bas Beerens van WeTransfer. Beeld anp

Wetransfer maakte zijn plannen woensdag in Los Angeles aan de muziekindustrie bekend. De nieuwe dienst is vooral bedoeld om muziek te promoten, niet om een complete catalogus muziek te publiceren. Het kan daarbij gaan om alternatieve mixen van nieuwe nummers, video's of promoties.

Alhoewel de dienst wordt voorzien van zijn eigen muziekspeler, Wesmasd, wordt het naar eigen zeggen geen alternatief voor streamingdiensten als Spotify of Deezer. 'Met deze speler krijgen artiesten een toegespitste mogelijkheid om hun content aan een breed publiek te leveren. Het is meer een toevoeging aan hun activiteiten op Spotify of Soundcloud.'

Prince
De bestandsuitwisselaar mikt niet laag: het heeft onder meer de muziekuitgevers achter Pharrell Williams, Madonna en Justin Bieber benaderd om gebruik te maken van de nieuwe dienst. Er zou al een overeenkomst met onder meer de muziekuitgeverijen van Prince, Disclosure en rappers Big Grams.

Maar Wetransfer wil zich met de nieuwe dienst vooral onderscheiden van grote concurrent Dropbox, de meestgebruikte webdienst voor opslag en verzenden van grote bestanden. Het bedrijf zegt niet in eerste instantie geld te willen verdienen aan de muziekservice, maar zich er mee in de VS op de kaart te willen zetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden