Review

Wereld: Issa Sow/Wouter Vandenabeele - Doumale *****

Hoe groot is het expressieve vermogen van een strijkinstrument met slechts één enkele snaar? Ontzettend groot. Dat bewijst tenminste Issa Mbaye Diary Sow (1947), bespeler van de riti, het traditionele strijkinstrument van de Peul, een minderheid in Senegal. Als jongen bespeelde Issa Sow zijn riti tijdens het hoeden van zijn kudde. Later, als lid van het Nationale Orkest van Senegal, deelde hij het podium met grote namen als Youssou N'Dour en Baaba Maal.

Sinds 2000 woont Issa Sow in België, waar hij kennis maakte met Wouter Vandenabeele, een begenadigd violist met een open oor voor muziek van andere culturen. Samen bedachten ze het Brussel-Dakarproject, waarvoor er een Belgisch strijkorkest werd gekoppeld aan Senegalese instrumentalisten en solozangers, onder wie de onvolprezen Mola Sylla en Oumar Ka.

Deze cd, een weerslag van deze avontuurlijk samenwerking, laat een crossover horen waarin het geheel veel meer is dan de som der delen. Het strijkorkest vormt een functioneel fundament waar het zielsnijdende spel van Issa Sow en de hartverscheurend mooie stemmen bovenuit stijgen. Verbindende factor is Vandenabeele, die zijn viool kan laten klinken als een riti, maar er ook stiekem een Ierse of Indiase wending aan geeft. Dit is muziek van de bovenste plank. SASKIA TÖRNQVIST
(Homerecords)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden