Wende Snijders: ‘Het is een ongekende luxe dat ik dit kan doen.

Plus Interview

Wende Snijders: ‘Kunst bloeit bij de gratie van kruisbestuivingen’

Wende Snijders: ‘Het is een ongekende luxe dat ik dit kan doen. Beeld Raymond van Olphen

Wende Snijders krijgt twee avonden carte blanche in Carré. In Wende’s Kaleidoscoop vervagen alle grenzen.

Wende Snijders (40) ontvangt in haar kantoor boven in Carré. Op de werktafel van de zangeres en actrice ligt een stapel witte vellen. Daarop is de bühne van het theater aan de Amstel met dikke strepen weergegeven. Elk vel is een schets van een toneelwisseling. Wende: “Bij reguliere producties zijn er natuurlijk dagen gereserveerd waarop de techniek wordt getest en daarvan worden ook nog try-outs gespeeld. Wij moeten er na pakweg vijf uur repeteren meteen staan. Met deze vellen papier probeer ik greep op de voorstelling te krijgen. Zo zie ik enigszins voor me wat er straks gebeurt. Het is mijn manier van try-outen.”

Tijdens het vervolg op de uitverkochte eerste editie van Wende’s Kaleidoscoop in 2018 presenteert Wende een nieuwe festivalvoorstelling. Het uitgangspunt is hetzelfde als vorig jaar: Wende presenteert een amalgaam van namen uit de Nederlandse kunst- en cultuurwereld die samen zorgen voor een opwindende en verrassende kijk op de tijd waarin we leven. “We leven allemaal te veel in een eigen bubbel, volgens onze eigen algoritmes. Ik probeer met de Kaleidoscoop het publiek ter plekke, in Carré, te confronteren met wat hen deels onbekend is. De verschillende artiesten, met hun eigen achtergronden, ontmoeten elkaar in de piste.”

Zelf zoekt Wende graag nieuwe grenzen. Ze werkte onder meer met electroproducers uit Berlijn, het Concertgebouworkest en Het Nationale Ballet en voedt zo haar nieuwsgierigheid en creatieve fundament. “Kunst bloeit bij de gratie van kruisbestuivingen. Mijn eerste insteek is dat de uitgenodigde artiesten in Carré het allerbeste laten zien van wat ze in huis hebben. Daarbovenop kijk ik per artiest welke samenwerking hen verder kan brengen, over de grens van het vertrouwde.”

Rode draad

Woensdag en donderdag presenteert Wende een brede waaier van artiesten: van onder meer Gallowstreet, Michelle David & The Gospel Sessions en Pitou tot Marieke Lucas Rijneveld, Ludowic, Typhoon, Sanne de Wilde, Binkbeats, House of Hopelezz en Willeke Alberti. “Kunstvormen in elkaar laten overlopen, spanning opzoeken, nieuwe werelden ontdekken; dat is toch wel rode draad door mijn leven. Carré gaf me vorig jaar al eens carte blanche om als huiskunstenaar een avond te organiseren en nu ga ik dat weer doen. We gaan live op zoek naar een dynamiek die, hoop ik, verder reikt dan de avonden zelf. Het moeten twee mooie avonden worden, maar ik wil ook dat de artiesten en het publiek geïnspireerd raken en verrijkt naar buiten gaan.”

Tijdens het samenstellen van de avond (“Dat is toch een intuïtief proces”) is voorzichtig een thema binnengeslopen, zegt Wende. “Het gaat veelal over alleen zijn en samen zijn. Dat is op het podium het geval – je moet het daar toch maar doen en tegelijk ben je onderdeel van een collectief – en ook in de maatschappij: veel mensen knokken om overeind te blijven en moeten tegelijk openstaan voor de ander. We leven in een tijd waarin we leren inzien dat er heel verschillende perspectieven op de samenleving bestaan. Dat durven we nu te accepteren.”

Loslaten

De avonden zijn een ‘circus van verscheidenheid’. Het is voor haar, als bedenker en samensteller, zaak na aanvang de controle los te laten. “Vorig jaar lukte dat goed. Ik weet nog dat ik na mijn inleiding dacht: laat het maar gebeuren. Het zoeken is ook onderdeel van de avonden. Het publiek is getuige van het ontstaan van een voorstelling.”

De leidende rol die ze in dit project vervult, past bij haar ontwikkeling en leeftijd. Steeds meer voelt Wende de behoefte haar visie op shows maken door te geven. Aan de andere kant: voor haar solovoorstellingen, die ze altijd zelf produceert, werkt ze ook altijd samen met anderen. “Ik houd van de dialoog, maar in Carré ben ik degene die met Marcus Azzini de knopen doorhakt. Niettemin vervul ik in eerste instantie een luisterende rol. Wat wil iemand eigenlijk? Wat wil Steef de Jong of Gallowstreet in Carré?”

Ze kijkt naar de stapel met tekeningen van het podium en zegt dan resoluut: “Het is natuurlijk een ongekende luxe dat ik dit kan doen. Dat ik al deze mensen bij elkaar kan brengen en op zoek kan naar die combinaties. If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. Aan dat motto houd ik me nu vast. Het is niet zozeer dat ik dit ervaar als een droom, maar meer dat ik er één schep. Een droom waarin we bij elkaar komen of op zijn minst elkaar de ruimte gunnen om te zijn wie we zijn.”

Wende’s Kaleidsocoop, Carré, 11 en 12/10

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden