Plus

Welk ontwerp zal het steigerdoek in de Wibautstraat sieren?

Een steigerdoek zal 'grootste doek ter wereld' het voormalige Jan Bommerhuis in de Wibautstraat sieren. Vandaag kiest een jury het winnende ontwerp uit deze drie voorstellen.

Paulien Oltheten: 'De straat is normaal gesproken de plek waar ik mijn werk vandaan haal' Beeld Paulien Oltheten

Het voormalige Jan Bommerhuis, voormalig onderkomen van de Hogeschool van Amsterdam in de Wibaustraat, wordt binnenkort verbouwd tot appartementencomplex.

Tijdens de werkzaamheden, vanaf begin februari tot eind maart, zal op de bouwsteigers een geveldoek worden gehangen waarop een kunstwerk te zien zal zijn.

Het doek, met een afmeting van 81 bij 12 meter, wordt volgens projectontwikkelaar en initiatiefnemer Boelens de Gruyter het grootste doek ter wereld.

De Rijksakademie heeft kunstenaars uitgenodigd schetsen in te dienen voor het doek. Uit de aanmeldingen zijn midden november drie kunstenaars gekozen: Daniëlle van Ark (42), Paulien Oltheten (34) en Andy Wauman (41). Zij mochten een uitgewerkt ontwerp indienen.

Maandag wordt een definitief ontwerp geselecteerd door een jury, met daarin onder anderen burgemeester Eberhard van der Laan, hoofdredacteur van Het Parool Ronald Ockhuysen en Beatrix Ruf, directeur van het Stedelijk.

Paulien Oltheten

Paulien Oltheten werkt als beeldend kunstenaar voornamelijk met fotografie en video. Ze gebruikt de publieke ruimte als haar werkterrein.

"De straat is normaal gesproken de plek waar ik mijn werk vandaan haal," zegt Oltheten. "Juist daarom is het een spannend idee om iets te maken dat uit die publieke ruimte komt en ook in die ruimte te zien is."

"Ik heb al eens in een etalage in Sint-Petersburg een beeldverhaal gemaakt. Het was bijzonder om te zien dat de mensen die ik normaal gesproken zou vastleggen met mijn camera, nu mijn publiek waren. De mensen die net boodschappen hadden gedaan en terugkwamen van de markt met hun rolkoffertje bleven staan om mijn beeldverhaal af te lopen."

Voor haar inzending heeft Oltheten een reeks beelden gekozen die rust uitstralen. "Ik wilde iets maken dat anders is dan normale billboards, zodat mensen een relatie kunnen aangaan met de beelden, maar wel op een manier zodat het geheel niet schreeuwerig is of opdringerig."

"Ik heb een hekel aan de overdaad aan prikkels in de stad, dus ik heb geprobeerd beelden uit te kiezen waarbij de tijd een beetje stilstaat, met dromerige en grappige elementen."

Daniëlle van Ark

Beeldend kunstenaar Daniëlle van Ark besloot op het allerlaatste moment iets in te zenden. "Twintig minuten voor de deadline bedacht ik dat een project waaraan ik al lange tijd werk wel eens heel geschikt zou kunnen zijn," vertelt Van Ark.

"Ik verzamel al lange tijd quotes uit tijdschriften. Ik scheur streamers uit magazines waarvan ik denk: dat zou ik zelf ook gezegd kunnen hebben. De quotes zijn daarbij heel universeel."

"Vaak moet je er om glimlachen of is het juist een beetje triest. Het idee is om enkele uitgescheurde quotes in groot formaat op het doek te positioneren. Ik stel me daarbij voor dat je, als je langs het doek loopt als voorbijganger, er niet omheen kunt dat je je tot de tekst verhoudt."

Van Ark was aanvankelijk sceptisch over de oproep. "Ik vroeg me af wat een projectontwikkelaar daar nou uithaalt," zegt ze. "Maar uiteindelijk dacht ik: het is natuurlijk ook wel een heel leuk platform. En daarbij geldt ook de vraag: hoe veel podium krijg je als beeldend kunstenaar? Dat valt best tegen. Dus het is voor mij ook wel de zichtbaarheid die meespeelde in mijn inzending."

Daniëlle van Ark: 'De quotes zijn heel universeel' Beeld Daniëlle van Ark

Andy Wauman

Vlaming Andy Wauman zag de oproep vooral als een grote uitdaging. Niet alleen vanwege de grootte van het doek, maar ook vanwege het omgaan met een stedelijke omgeving, nu hij al langere tijd op Bali woont.

"Door de oproep werd ik weer teruggezogen naar het stedelijke leven, het leven waarin ik als kunstenaar mijn roots vond. Toen ik naar een tropisch gebied verhuisde, veranderden de wolkenkrabbers in New York in palmbomen," zegt Wauman.

"Het leven in de natuur bracht me dichter bij mijzelf. De afgelopen jaren heb me intensief gefocust op mijn spirituele ontwikkeling door me te verdiepen in de yogi- vedische- en tribale cultuur en het boeddhisme en hindoeïsme."

Uit deze verdieping is de serie Thriumps ontstaan, een serie vlaggen met symbolische en spirituele betekenissen.

"In de vlaggen zijn onder meer symbolen te vinden van tarot en alchemie, maar ze hebben ook een soort autobiografische lading. Zo zit er bijvoorbeeld een beeld tussen dat Flower Opener heet, waarbij ik mezelf wellicht wel zie als een opener van bloemen, als 'hij die harten als bloemen opent'. Dat is wat ik met mijn werk wil doen: meer ruimte voor het hart creëren. En de wereld kan ook wel wat spiritualiteit gebruiken."

Andy Wauman: 'In de vlaggen zijn onder meer symbolen te vinden van tarot en alchemie' Beeld Andy Wauman
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden