Weer schilderij Rembrandt vastgesteld

AMSTERDAM - Het schilderij David en Jonathan, onderdeel van de schilderijencollectie van de Hermitage in Sint Petersburg, is wel degelijk een echte Rembrandt.

Tot die conclusie komt Anna Tummers, conservator van het Frans Hals Museum in Haarlem, in haar proefschrift The fingerprint of an old Master. Tummer promoveert 16 september aan de Universiteit van Amsterdam.

Tummers heeft het schilderij geanalyseerd met kwaliteitscriteria die in de zeventiende eeuw werden gebruikt bij het beoordelen van het werk van Rembrandt en andere grote meesters. Een term die volgens Tummers daarbij van groot belang werd geacht, maar die tegenwoordig nauwelijks nog wordt gebruikt, is 'eygentlick'. Dat betekent 'echt' in de zin van: overtuigend natuurlijk, en passend bij de aard van het voorgestelde.

De 'eygentlickheid' van Rembrandts David en Jonathan is volgens Tummer in de zeventiende eeuw onderschreven. ''Het Rembrandt Research Project wees het af als een echte Rembrandt, onder andere vanwege de lichtblauwe en lichtrose pasteltinten. Dat Rembrandt die tinten gebruikte, vonden ze ondenkbaar. Maar ze redeneerden daarbij op een twintigste-eeuwse manier.'' De vraag blijft volgens Tummers of Rembrandt het schilderij helemaal zelf heeft gemaakt, of hulp heeft gehad van leerlingen. (HET PAROOL)

Het schilderij David en Jonathan. Beeld
Het schilderij David en Jonathan.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden