Weduwe Ed van der Elsken schenkt werk aan Rijks- en Fotomuseum

Het Rijksmuseum en het Nederlands Fotomuseum verwerven gezamenlijk de nalatenschap van de Amsterdamse fotograaf Ed van der Elsken (1925-1990), bestaande uit ruim tienduizend objecten.

Een van de foto’s van Ed van der Elsken. Beeld ANP

“Ed van der Elsken maakte het alledaagse bijzonder,” zegt Rijksmuseumdirecteur Taco Dibbits. “Hij geeft ons een intieme blik op de veranderingen die in de tweede helft van de twintigste eeuw plaatsvonden, veranderingen die nu nog steeds actueel zijn. Dat maakt hem een van de grote meesters van de twintigste eeuw.”

Het Rijks neemt ruim 7700 afdrukken van de Amsterdamse fotograaf in zijn collectie op; het Nederlands Fotomuseum, dat zijn negatieven- en documentenarchief al beheert, ontvangt meer dan drieduizend contactvellen en driehonderd, deels nooit eerder gepubliceerde, foto’s.

Ontsluiten en digitaliseren

Het Rijksmuseum en het Nederlands Fotomuseum (dat na Van der Elskens dood in 1990 zijn omvangrijke archief al in handen kreeg) gaan het werk ontsluiten, restaureren, digitaliseren en onderzoeken – en daarmee voor iedereen beschikbaar stellen.

Dit najaar organiseert het Rijks­museum – dat in de loop der jaren al zo’n negentig foto’s van Van der Elsken verzamelde en in 2017 veertien vintageprints van de fotograaf geschonken kreeg door de Nederlandse cameraman annex verzamelaar Jan de Bont en zijn vrouw – al een eerste tentoonstelling, waarbij de focus ligt op de werkwijze van Van der Elsken.

De nalatenschap bevat meer dan tweeduizend vintageprints, verschillende afdrukken van een en hetzelfde negatief, contactvellen, coverontwerpen, ontwerpen voor fotoboeken, waaronder een van Van der Elskens magnum opus Sweet Life (1966). Hij deed daarvoor zelf de vormgeving, en experimenteerde daarbij met volg­orde, grootte, combinaties van foto’s en afdruktechnieken.

Grote verantwoordelijkheid

De collectie is grotendeels een schenking van Anneke Hilhorst, Van der Elskens weduwe, die zijn nalatenschap na zijn dood heeft beheerd. Het andere deel wordt aangekocht met steun van onder meer het Mondriaan Fonds en de Vereniging Rembrandt.

“Het bezit van Eds werk heb ik altijd ervaren als een grote verantwoordelijkheid,” zei Hilhorst bij de overdracht. “Ik heb het nooit beschouwd als ‘alleen van mij’, maar vooral als erfgoed binnen de fotografische en beeldende kunsthistorie van Nederland. Ik heb afstand gedaan in het volste vertrouwen dat het werk van Ed in het Rijksmuseum en het Nederlands Fotomuseum zal worden gekoesterd en verzorgd.”

Beeld Rijksmuseum
Beeld Rijksmuseum
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden