'Webwinkels nemen loopje met retourzendingen'

Veel webwinkels houden zich niet aan de regels bij de retourzending van een gekocht product. Ruim een kwart van de onlineshops betaalt veel te laat geld terug als pakketten door klanten worden teruggestuurd. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van de Consumentenbond.

De bond bestelde op internet 268 producten bij 118 verschillende webwinkels en stuurde alle pakketten direct retour. In veel gevallen betaalden de webwinkels pas na een herinnering het verschuldigde bedrag terug, en bij vier winkels konden de onderzoekers helemaal naar hun centen fluiten. Bij 44 procent van de teruggestuurde pakketten werden ook geen bezorgkosten terugbetaald.

Volgens de Consumentenbond hebben consumenten bij internetaankopen binnen de wettelijke bedenktijd van 7 werkdagen altijd recht op geld terug, ook voor artikelen in de uitverkoop.

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org reageert positief op het onderzoek. 'Goed dat de Consumentenbond dit heeft onderzocht. Het is een kwalijke zaak dat veel webwinkels de consument en de markt niet serieus lijken te nemen', zegt directeur Wijnand Jongen.

Hij pleit ervoor dat internetwinkeliers niet het eind van de wettelijk toegestane termijn van 30 dagen afwachten voor ze een teruggestuurd product terugbetalen. 'Dat moet zo snel mogelijk', benadrukt Jongen. 'Zodra ik hoor dat één van onze 1700 leden zich niet aan de regels houdt, dan roep ik die direct op het matje.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden