Plus Film

We kijken naar Honka’s afstotelijke wereld als naar een griezelkabinet

In Der goldene Handschuh vertelt regisseur Fatih Akin het verhaal van de Hamburgse seriemoordenaar Fritz Honka. 

Der Goldene Handschuh Beeld Boris Laewen

Hamburg 1970. Er ligt een deels ontklede vrouw op een smoezelig bed, ze heeft haar steunkousen nog aan. De bewoner van de rommelige zolderkamer is er klaar mee: hij propt het ontzielde lichaam in een vuilniszak en sleurt het van de trap. Het gebonk maakt het benedenbuurmeisje nieuwsgierig. Dan maar terug naar boven en iets anders bedenken. De morsige kerel ontkleedt zijn slachtoffer, pakt een handzaag en begint met het hoofd.

Fatih Akin komt bruut ter zake met de openingsscène van Der goldene Handschuh, waarin hij de halsmisdaden en de drankzucht van de Hamburgse ­seriemoordenaar Fritz Honka belicht. Akin groeide op in Honka’s habitat, maar was nog een peuter toen de griezel werd opgepakt. Schrijver Heinz Strunk bewerkte de geruchtmakende zaak tot de roman Der goldene Handschuh, vernoemd naar de kroeg waar Honka een eigen barkruk had en zijn slachtoffers oppikte. Het boek inspireerde Akin tot een gedetailleerde reconstructie van de rosse wijk St. Pauli anno 1970 en van de bedompte zolderwoning van Honka.

Akin laat echter ook veel weg in zijn bewerking van de roman: we komen niets te weten over de motieven of het verleden van de moordenaar. Seriemoordenaars zijn meestal gepest, ­geslagen en misbruikt in hun jeugd. Dankzij grotesk grimeurswerk oogt acteur Jonas Dassler in de moordenaarsrol als een kerel die veelvuldig als boksbal fungeerde. Honka’s neus is een aardappel, zijn gezicht hangt uit het lood en hij lijkt een bochel te hebben.

Honka drinkt niet; hij zuipt, net als alle andere stamgasten in de kroeg. Met de door het leven getekende vrouwen die hij naar zijn zolder lokt, loopt het slecht af. “Ik zou het liefst een ­levende kabeljauw in je spleet rammen,” zegt de impotente Honka tegen een van zijn slachtoffers. Het is exemplarisch voor Akins aanpak. Honka is weerzinwekkend, zijn wereld afstotelijk, maar we kijken er van buiten naar. De film is een griezelkabinet: geen diepgravend portret van een monster maar een huiveringwekkende kermisattractie.

Der goldene Handschuh

Regie Fatih Akin
Met Jonas Dassler, Margarethe Tiesel, Hark Bohm
Te zien in City, Eye, Het Ketelhuis, Kriterion, Lab111

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden