We blijven trouw 'ouderwets' radio luisteren en tv-kijken

Netflix mag dan een overduidelijke afdruk hebben achtergelaten op ons mediagebruik, vooralsnog betekent dat niet dat we het traditionele televisiekijken laten vallen.

Netflix betekent vooralsnog niet dat we het traditionele televisiekijken laten vallen. Beeld anp

Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in samenwerking met het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO) en Het Buitenreclame Onderzoek (BRO).

Twee jaar geleden werd door die partijen besloten eens per twee jaar onderzoek te doen naar het mediagebruik in Nederland. "Er zijn veel ontwikkelingen in medialandschap, Het is interessant om het intensiever te volgen. Voorheen hadden we enkel het tijdsbestedingonderzoek dat eens per vijf jaar wordt uitgevoerd. Mediagebruik is nog altijd de activiteit waar we na slapen de meeste tijd aan besteden," zegt SCP-onderzoeker Annemarie Wennekers. Gemiddeld besteden we netto 3 uur en 16 minuten aan media - tel je de tijd dat we media gebruiken in combinatie met andere activiteiten mee, dan kom je zelfs op een gemiddelde duur van 8 uur en 13 minuten.

Beeld JV / Het Parool


Keken we in 2013 per persoon nog gemiddeld 2 uur en 31 minuten televisie, in 2015 blijkt dat altijd nog 2 uur en 24 minuten - ruim driekwart van het totale kijken per dag. Het kijken van gestreamd, gedownload of gekocht videomateriaal is wel significant toegenomen ten opzichte van 2013, maar kan nog niet opboksen tegen traditioneel kijken.

Autoradio
Voor het onderzoek werden 2904 respondenten uit verschillende leeftijdscategorieën gevraagd zeven dagen een dagboek bij te houden. Behalve kijkgedrag, werd ook lees-, communicatie- en luistergedrag onderzocht. Bij die laatste valt op dat sinds 2013 het luisteren van muziek via internet is verdubbeld. En ook hier: streamen mag nog niet in de schaduw staan van de 'ouderwetse' kantoor- of autoradio.

Wennekers: "Het is duidelijk dat er een verplaatsing plaatsvindt, maar dat gaat misschien niet zo snel als gedacht. Al zie je duidelijk dat de leeftijdscategorie 13-19 jaar eerder aan de gang gaat met nieuwe mogelijkheden."

Dat blijkt ook uit de cijfers. Jongeren van die leeftijden 'communiceren' - via Facebook, Whatsapp of Snapchat - evenveel als dat ze tv-kijken: ruim twee uur per dag. De vijftigers en ouderen doen het rustiger aan in de communicatie: zij kijken ruim drie uur per dag tv en communiceren ruim een uur. En dan veelal telefonisch of per sms.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden