PlusNieuws

We are public: ‘We moeten aan de bak. We hebben geen subsidie, we draaien op leden’

Voor een vast bedrag per maand naar cultuur, dat kon al met We are public. Maar corona sloeg een deuk in het ledenbestand, dat nu aangevuld moet worden. Ook andere aanbieders van theaterabonnementen komen weer op. En dat komt goed uit: de cultuursector snakt naar meer bezoekers.

Lorianne van Gelder
We are public begon in 2014 in Amsterdam (en later in 11 andere steden). Beeld
We are public begon in 2014 in Amsterdam (en later in 11 andere steden).

We are public was een van de eerste initiatieven die vanuit het idee van een sportschoolabonnement voor een bedrag per maand een speciaal geselecteerd aanbod aan kunst en cultuur openstelde. In 2014 begon deze Netflix voor cultuur in Amsterdam (en later in 11 andere steden), waarmee je voor inmiddels 18 euro per maand naar het theater, concerten of andere evenementen kon. “Het liep een tijd heel goed,” zegt Bas Morsch, een van de oprichters. Maar sinds corona is de club zeker de helft van de leden kwijtgeraakt. Niet verrassend, aangezien er ook niets te zien was. Iets soortgelijks gebeurde bij cultuurpas CJP.

We are public zette het museum voor niet-essentiële kunst op.  Beeld Francoise Bolechowski.
We are public zette het museum voor niet-essentiële kunst op.Beeld Francoise Bolechowski.

Bas Morsch, oprichter: “In het begin was nog onzeker wat er zou gebeuren. Je kon je lidmaatschap ook pauzeren, maar het duurde natuurlijk 2,5 jaar, dus het stroomde geleidelijk uit. Het was heel dubbel: ik begreep het wel. Ons product was eigenlijk weg, maar aan de andere kant was ik ook verrast dat er ook nog mensen bleven. We hebben wel veel dingen gedaan. We hebben het museum voor niet-essentiële kunst opgezet. We hebben kunstenaars gesteund, en deelden hun werken met onze leden.”

We are public heeft nu nog 5000 leden. Dat moet met een actie weer met minimaal 1000 stijgen. Je kunt nu tijdelijk voor één euro de eerste twee maanden lid zijn. “We moeten nu gewoon aan de bak. We hebben geen subsidie, we draaien op die leden,” zegt Morsch.

Jonge makers zijn kwetsbaar

Morsch denkt dat de culturele sector ook wel snakt naar platforms als het zijne. “Het is een gekke situatie nu in de sector. Er is veel programma, maar publiek blijft weg. Het is moeilijk om hen terug de zaal in te krijgen. Bij de grote theaters en instellingen gaat het nog redelijk, maar het is het kwetsbare aanbod van jonge makers en opkomende kunstenaars dat het onderspit delft.”

Vervolgens wordt het een uitdaging de nieuwe leden ook daadwerkelijk naar kunst en cultuur te krijgen. “Mensen aan een pas krijgen is één ding, maar zorgen dat ze van de bank afkomen en echt gaan, is een tweede," zegt Morsch. “We stoppen veel energie in de context: extra informatie geven, evenementen om tentoonstellingen heen organiseren.”

We are public is niet het enige initiatief om meer publiek te trekken. Er is ook sprake van de (her)invoering van de Podiumpas. Zoals de Museumkaart toegang biedt tot honderden musea, of Cineville dat doet voor de bioscoop, moet de podiumpas dat voor theaters en concertzalen gaan doen. De initiatiefnemers hopen de pas ergens komende maand te introduceren, afhankelijk van of theaters genoeg interesse hebben. Een pilot in het seizoen 2017-2018 was in Amsterdam een succes. Maar in 2020 werd de proef, ook weer door corona, ‘on hold’ gezet.

Wearepublic.nl en podiumpas.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden